Fem tips på reisen

Sjømannskirkens ansatte har nettverk over hele verden, og kan bistå deg dersom du opplever kriser i utlandet.

Enten du reiser på ferie, skal på utveksling eller jobber i utlandet, er det noen ting det kan være lurt å tenke på før du drar:

1. Pass på å ha reiseforsikring i orden.

2. Sjekk at forsikringen dekker antall dager du skal oppholde deg i utlandet.

3. Registrer reisen din hos UD på reiseregistrering.no for å motta viktig informasjon hvis det oppstår en hendelse eller reiserådene endres.

4. Pakk bankkort og kontanter i forskjellige vesker eller lommer, slik at du ikke mister alt hvis en veske blir borte.

5. Gjør deg kjent med hvem du kan kontakte dersom det skulle oppstå en uventet hendelse eller krise.

Reis tryggere med vår app!

Nødnummer-appen har blant annet:

• Nødnumrene i landet du befinner deg.
  • Kontaktinformasjon til ambassader, konsulater og sjømannskirkene.
  • Kart som viser veien trygt tilbake der du bor.
  • Kontaktinformasjon til ditt forsikringsselskap.

Last ned appen her

Når krisen rammer

Av og til blir ikke utenlandsoppholdet slik man så for seg. Det kan skje uventede hendelser, og man kan ha behov for støtte og bistand fra andre. Vi møter daglig mennesker som opplever små eller større kriser. Det kan være alt fra sykdom og ulykker, til voldtekt og dødsfall.

Både du som reiser og dine pårørende kan nå oss på vår døgnbemannede beredskapstelefon.

Beredskapstelefon

Åpent hele døgnet for nordmenn i utlandet eller pårørende til disse

Hva skjer når jeg ringer?

Beredskapstelefonen er bemannet av ansatte med erfaring innen krisehåndtering.

Den du snakker med vil lytte til deg, gi deg veiledning og eventuelt sette deg i kontakt med noen som befinner seg i nærheten.

Hvis du er på et sted hvor vi ikke har en sjømannskirke, vil vi likevel kunne være der for deg, enten via telefon eller at noen reiser for å møte deg der du er.

Vi er her for deg

Skal du studere i utlandet?

Vi har studentprester som møter norske studenter verden rundt.

Se oversikten her

Jobbe utenlands?

Vi har møteplasser og nettverksgrupper for unge norske som bor i utlandet. Ta kontakt med din nærmeste sjømannskirke for å finne ut hvilke tilbud de har.

Her finner du oss