På grunn av den store pågangen blir Sjømannskirkens gudstjenester i vinterhalvåret holdt i den katolske kirken i Arguineguin. Selve julefeiringen på kvelden foregår under eget tak. Arkivfoto: Privat/Sjømannskirken

Norsk julefeiring – langt hjemmefraEt hjem til jul

Det er ikke alle nordmenn i utlandet som har råd, tid eller mulighet til å tilbringe julaften «hjemme». Derfor åpner Sjømannskirken dørene og inviterer til norsk julefeiring – langt hjemmefra.

20. aug 2020 kl 13.28 Mette Brekke-Hansen

Gran Canaria er nordmenns feriefavoritt nummer én i vinterhalvåret. For diakon Hanne Marie Engdal i Sjømannskirken er det både høysesong og høytid nå.

– Hvordan er interessen for norsk jul med pinnekjøtt og palmesus i Arguineguin?

– Pågangen er veldig stor. Allerede i august fikk vi de første henvendelsene fra folk som lurte på når de kunne melde seg på. For å si det med tall: I fjor var det 1200 mennesker innom Sjømannskirken bare på julaften. Det var 800 fordelt på to julegudstjenester og 400 fordelt på to julemiddager.

– Og hvor mange forventer dere i år?

– Omtrent det samme. Vi har påmeldingslister, og det er ikke mange ledige plasser igjen. Men hvor mange som kommer, vet vi ikke før julaften er her. Det er alltids noen som dukker opp, som ikke har meldt seg på forhånd.

– Men dere klarer vel ikke å gjøre Sjømannskirken større?

– Nei, men vi har alltid plass til dem som trenger et sted å være.

– Prioriterer dere dem som er alene?

– Jeg synes det er vanskelig å velge noen framfor andre. Jeg møter ofte familier som trenger å være sammen med andre folk like mye som dem som kommer alene.

– Hvorfor inviterer Sjømannskirken til feiring etter julegudstjenesten?

– Vi ønsker å være et hjem borte fra hjemmet. Vi har et ansvar for å skape fellesskap hvor alle, uansett livssituasjon, kan føle seg velkommen. En gang traff jeg en mor med to barn. De hadde mistet mannen og faren sin to uker før jul og gruet seg veldig til denne dagen. Men de dro til Sjømannskirken likevel, og opplevde at jula ikke bare ble vond, men også god. De fikk være sammen bare de tre, samtidig som de fikk være del av et større fellesskap.

– Hva med dem som ikke kommer?

– I dagene før jul kjører vi ut julemiddager og julekaker til folk vi vet gjerne skulle feiret sammen med oss, men som ikke kan. Vi går på sykebesøk og fengselsbesøk. Vi møter også flere norske som har valgt å leve litt på siden av samfunnet her. Noen av dem pynter seg i finstasen og dukker opp i kirken på julaften.

– Hvordan vil du beskrive stemningen i Sjømannskirken denne kvelden?

– Det er en herlig blanding av høytid, fest og positivt kaos. Dessuten er vi kanskje det eneste stedet uten alkoholservering på øya. Det er det mange som setter pris på, både i jula og ellers i året, sier diakon Hanne Marie Engdal.

Artikkelen er hentet fra Sjømannskirkens magasin Hjem nr. 5/23.

Julebesøk i Sjømannskirken

4200 mennesker feiret julaften i regi av Sjømannskirken i fjor. Topp 5-listen inkluderer deltagelse på både julegudstjenesten og julefeiringen etterpå:

1. Gran Canaria: 1200
  2. Albir: 309
  3. Pattaya: 260
  4. Torrevieja: 246
  5. Costa del Sol: 235
Arkivfoto: Mette Brandt/Sjømannskirken

Støtt Sjømannskirkens arbeid du også, slik at vi kan være til stede for nordmenn i utlandet som trenger omsorg og trygghet!

Støtt arbeidet vårt

kr
Les mer om skattefradrag i Norge her