Hans Nielsen Hauge-kveld med Ivar Skippervold

Bli med på Ivar Skippervold med Hans Nielsen Hauge-konsert, torsdag 7. mars kl. 19.00

«Hans Nielsen Hauge  - han forandret Norge»

I 2021 var det 250 år siden Hans Nielsen Hauge ble født. Da vi feiret 200 års jubilé for grunnloven i 2014 ble han av avisa VG kåret til en av de viktigste personene i norsk historie etter 1814.

Ivar Skippervold har laget et sang og musikk kåseri der han tar for seg Hauge som leder, liberalist, økolog, entreprenør, kapitalist, demokrat og feminist.

Ivar kom også med boka «Saltmannen Hans Nielsen Hauge – han forandret Norge» på  Z-Forlag i jubileumsåret. Boka vektlegger Hauges gründervirksomhet med særlig vekt på saltkokeriene langs kysten.

Nå Ivar kommer forteller han om hvordan Hauge har fulgt han hele livet, og tilhørerne inviteres også med i sanger som for mange er kjente.

I kirkehistorien blir Hauge gjerne beskrevet som lederen av den mest vellykkede vekkelsesbevegelsene her i landet, og er den enkeltpersonen som har hatt størst innflytelse på kirkelivet etter reformasjonen.

Som gründer er Hauges navn knyttes til hans entreprenørskap med en verdiskapning som ble understøttet av en tydelig arbeidsetikk. Hauge sprengte samtidens tradisjonelle kvinneroller ved a ansette kvinner også som ledere, nesten hundre år før kvinner fikk tilsvarende roller i politiske bevegelser.

Den politiske innflytelsen regnes som den største indre trusselen mot regime før 1814, og hans etterfølgere, haugianerne, ble kjernetropper i bondeopposisjonen på Stortinget i 1830- og 1840-årene. Hauge brøt med embetsautoriteten og la grunnlaget for moderne norsk demokrati og parlamentarisme.

Velkommen til konsert!

Pris pr. billett: 21 euro inkl. avgift. Konsertkafé fra kl. 18.00.

Vi ser gjerne at du bestiller og betaler dine konsertbilletter i skjemaet under her på nettsiden. Du vil da få en e-post med bekreftelse og billett (er) som du enten kan printe ut eller fremvise på din mobil ved inngangen.

Du kan også kjøpe billetter på kirken, så lenge lageret varer. Eventuelle usolgte billetter selges på konsertdagen.

Tilbake til vår konsertside