17. MAI VERDEN RUNDT: Festkledde nordmenn har feiret nasjonaldagen over hele verden med tog, leker, taler og klassisk 17. mai-mat.

Slik var 17. mai-feiringene verden rundt!

Over 20.000 har feiret norges nasjonadag i utlandet. Se glimt fra feiringene

Sjømannskirker verden rundt har feiret med barnetog, pølser og is, leker på kirkene, parkarrangementer og fellesarrangementer med andre norske aktører.

Se alle bilder og videoer fra den enkelte sjømannskirkes 17. mai-feiring ved å gå til deres Facebook og Instagram.  Lenke til Facebook-siden ligger innunder hver stasjons nettside.

Eller ta en titt på et utvalg bilder fra feiringene i bildekarusellen i toppen!

Samarbeid mellom norske aktører

Sjømannskirken, offisielle aktører som ambassade og konsulat, og norske foreninger sørger for at 17. mai feires over hele verden. De største feiringene samler flere tusen. Og til sammen har over 20.000 vært samlet til årets nasjonsaldagsfeiringer verden rundt.

I London var 3000 samlet til ulike arrangementer dagen gjennom; gudstjeneste, aktiviteter, taler og bevertning på kirkeplassen og fest i parken. Her arrangeres 17. mai av en komite der Sjømannskirken er en av flere aktører.

I Alanya var om lag 2000 samlet på arrangement i sentrum med offentlige taler og 17. mai-tog i byen, mens 300 var innom på Sjømannskirken i Alanya. Feiringen er et samarbeid mellom Sjømannskirken i Alanya og det norske konsulat i Alanya.

I New York var 2000 med på å feire i og utenfor sjømannskirken på Manhattan, mens om lag 400 var samlet både i Houston og San Francisco.

New York

17. mai-feiring i New York

I Berlin var over 1000 samlet i de flotte bakhagen, mens København samlet 4500 til aktiviteter fra morgen til kveld, med blant annet barnetog i Tivoli og arrangement i og rundt sjømannskirken. Her er arrangementet et samarbeid mellom Sjømannskirken og Den norske forening av 1863.

450 samlet på Filippinene

Våre omreisende medarbeidere; sjømannsprester for studenter og ambulerende sjømannsprester, har også feiret 17. mai.

Her er variasjonen stor, fra de store arrangementene i regi ambassadene, som på Fillipinene der 450 mennesker samlet seg over tre samarbeidsarrangementer, til helt små private samlinger i sjømannsprestens regi, som på Cuba der de var bare fem.

Studentprestene deltar gjerne i 17. mai-markeringene til ANSA. I Australia var 340 mennesker samlet i de to studentbyene Perth og Melbourne.

Takk for festen!