Britt Ystebø er seniorrådgiver for kriseberedskap i Sjømannskirken.

Beredskap:34 alvorlige hendelser i juni og juli

Både privatpersoner og bedrifter tar kontakt med Sjømannskirken når det oppstår kriser i utlandet.

I løpet av juni og juli har Sjømannskirken blitt kontaktet i forbindelse med 34 alvorlige hendelser som omhandler nordmenn i utlandet. Henvendelsene har kommet inn både til Sjømannskirkens døgnbemannede beredskapstelefon +47 951 19 181 og til ansatte ute i verden.

– Dessverre opplever mange kriser og alvorlig hendelser i utlandet og de fleste håndterer dette selv med egne ressurser og nettverk, men det er ikke alltid at det strekker til. Da kan Sjømannskirken kontaktes, sier Britt Ystebø, seniorrådgiver kriseberedskap.

I 2023 håndterte Sjømannskirken 280 beredskapshendelser. Hittil i år er tallet 187. Beredskapshendelsene dreier seg om alt fra livskriser til potensielle traumatiske hendelser som ulykker, vold og dødsfall.

– Felles for alle hendelsene er at de er alvorlige for dem det gjelder, og at det i en periode kan være godt å få litt støtte og hjelp til å håndtere det inntrufne, forklarer Ystebø.

Blant hendelsene i juni og juli er det i hovedsak privatpersoner som har tatt kontakt, men næringslivet har også hatt behov for assistanse i sommer.

Flere av henvendelsene har handlet om savnede personer, eller meldinger fra pårørende som er bekymret for noen som befinner seg i utlandet.

Det har også vært flere saker som omhandler selvmord og selvmordsfare.

– Vår rolle er å bidra med psykososial omsorg i en sårbar og vanskelig tid. Vi mennesker har ulike behov i kriser og derfor er det nødvendig at vi evner å tilpasse vår støtte til den enkelte, sier Ystebø.

Er du i utlandet og trenger hjelp? Kontakt vår døgnbemannede beredskapstelefon:

+47 951 19 181

Det har også vært flere saker som omhandler selvmord og selvmordsfare.

Er du i utlandet og trenger hjelp? Kontakt vår døgnbemannede beredskapstelefon

+47 951 19 181

Les mer om vårt beredskapsarbeid:

Dsc3380 1 16X

Beredskap for nordmenn i utlandet

Sjømannskirkens ansatte er til stede for å møte mennesker i vanskelige situasjoner. Vi tilbyr beredskapsavtaler til bedrifter, rederier, utdanningsinstitusjoner og organisasjoner.

Helgesen Leif Magne 032 MG 6325

Kriser i utlandet: Kontakt beredskapstelefonen

Vi er til stede for nordmenn som opplever små eller store kriser i utlandet.

Torun Rundhovde Mørenskog 11

På vakt for norske familier

04.mar 2023 13:28
1 Maia Folkehøgskule02