Mallorca: Sjømannskirken etablerte seg på øya i 1987. Mallorca var den første charterdestinasjonen for norske turister, og i mange år var det også den største.

Pressemelding:Avvikler fast virksomhet på Mallorca

Sjømannskirkens hovedstyre vedtok 9. desember å avvikle virksomheten på Mallorca fra 1.juli 2025. Beslutningen er tatt på bakgrunn av en grundig utredning av behov og etterspørsel etter Sjømannskirkens tjenester på øya.


Brukergrunnlaget, i form av nordmenn som oppholder seg på Mallorca og som benytter Sjømannskirkens tjenester, er for lavt i forhold til driftskostnadene.

- Sjømannskirken betyr mye for mange. Derfor er det en stor og vanskelig beslutning å legge ned en kirke. Vi er opptatt av å sikre en god og ryddig avslutning av vår virksomhet på Mallorca, sier styreleder Bård Mæland

Prosess videre

Aktivitetene på sjømannskirken vil bli opprettholdt fram til kirken stenger 30. juni 2025.  Sjømannsprest og daglig leder vil lede arbeidet med å avvikle virksomheten. De to lokalt tilsatte medarbeiderne på Mallorca vil bli ivaretatt i tråd med spansk arbeidslovgivning.

- Vi har hatt møter med staben og brukerne av sjømannskirken i høst. Prosessen blir fulgt opp med informasjon om vedtaket gjennom nye møter og skriftlig dialog, forklarer generalsekretær Jeffrey Huseby. 

Lav etterspørsel og få diakonale behov

Sjømannskirken på Mallorca har de siste årene registrert nedadgående antall møter med nordmenn på kirken. Det har vist seg vanskelig å få nye til å bruke kirken og delta på arrangementene, og hovedinntrykket er at det er en liten kjerne som bruker tjenestene fast. Kostnadene er relativt konstante, uavhengig av etterspørselen.

- Vi må hele tiden vurdere ressursbruken vår slik at flest mulig kan få del i fellesskapsarenaene våre, og at vi kan være best mulig beredt til å støtte nordmenn som havner i sårbare situasjoner utenlands. Derfor vurderer vi jevnlig hvor vi skal være til stede med fast virksomhet, sier Huseby.

Driften vurderes ut fra brukergrunnlaget, diakonale behov, etterspørsel etter kirkelige handlinger og trosopplæring, religiøs og kulturell avstand til Norge, tilgang på frivillige og muligheten for lokale inntekter.

Strategiske vurderinger for framtiden

De økonomiske rammene for Sjømannskirken er krevende.

- Kostnadene øker i takt med lønns- og prisveksten, mens det har vist seg vanskelig å opprettholde de egengenererte inntektene, sier Huseby.

For å sikre balanse mellom inntekter og kostnader har Sjømannskirken over år redusert bemanningen på en del kirker og i administrasjonen.

- Derfor er vi i gang med en strategisk prosess der vi må prioritere hvordan vi best kan ivareta vårt oppdrag med de ressursene vi har til rådighet, forteller Huseby.

Personvernerklæring

Sjømannskirken ønsker å være enkel å komme i kontakt med – også digitalt. For å gjøre nettsidene våre brukervennlige og funksjonelle, benytter vi informasjonskapsler. De hjelper oss med å tilpasse nettsiden til dine innstillinger, samle nyttig statistikk, og dele informasjon om våre tilbud. Informasjonskapslene bidrar til å gjøre besøket ditt så godt som mulig. Detaljer

Dine innstillinger for infokapsler

I Sjømannskirken tar vi personvernet ditt på alvor, og det er viktig for oss å være åpne og tydelige på hvordan vi behandler persondata om deg.

Informasjonskapslene bruker vi for å huske dine innstillinger på nettsiden for å gjøre opplevelsen av nettsiden så relevant som mulig. Vi bruker Google Analytics og Meta Pixel for å holde oversikt over antall besøkende og statistikk over bruk av nettsiden og for å kunne nå deg med viktige budskap gjennom annonser. Tidvis bruker vi andre analyseverktøy for å få hjelp til å forbedre nettsiden.

Valget er ditt!

Nødvendige informasjonskapsler bidrar til å gjøre nettsiden brukbar ved at grunnleggende funksjoner som sidenavigasjon, tilgang til ulike områder av nettstedet og måle statistikk over bruk av nettsiden. Nettstedet kan ikke fungere optimalt uten disse informasjonskapslene. Derfor kan du ikke slå dem av.
Funksjonelle informasjonskapsler hjelper med å utføre visse funksjoner, som å dele innholdet på nettstedet på sosiale medieplattformer, samle tilbakemeldinger og andre tredjepartsfunksjoner.
Informasjonskapsler for markedsføring brukes til å spore besøkende på nettstedet. Dette har vi for å kunne vise deg innhold fra oss på andre nettsteder, og for å vite hvor mange som kommer til vår nettside fra våre annonser.