Sjomannskirken

- Det er ikke rart om det oppstår problemer i familien på sommerferie!

Ta med deg disse rådene på sommerferie med familien.

Det er ikke rart om det oppstår problemer i familien på sommerferie, forklarer daglig leder i Familieveiviseren, Birgitte Breistein.

—Ulike forventninger og ulike behov kan bli en kilde til at ferien ikke blir helt som du så for deg.

Ta med deg disse åtte rådene på ferien i år:

1. Snakk om ferien før dere drar
Voksne og barn kan ha ulike forventninger til hva ferien skal inneholde. Det kan være lurt å snakke sammen helt konkret om hva dere har lyst til og har planlagt å gjøre, se og oppleve, og bruke penger på. Her kan det dukke opp noen overraskelser!

2. Ferie betyr ikke nødvendigvis lange reiser
Husk at ferie ikke betyr lange reiser, men å gjøre noe annerledes og ha sammenhengende fri. Det kan være opplevelser og aktiviteter som hverdagen ikke gir rom for. Små ting, som å spise frokost på et teppe i hagen, kan være nok. For mange barn kan det at foreldre, besteforeldre og nære voksne setter av tid til å være sammen med dem være det mest verdifulle.

3. Ta hensyn til alles behov
Alle har forskjellige behov. Tenk på hva som skal til for at alle i familien skal trives, og ta hensyn til hver enkelt sine ønsker og begrensninger.

Trenger du noen å snakke med, så er vi her for deg!

Sjømannskirkens familieveiviser er et lavterskeltilbud til norske familier i utlandet. Vi har taushetsplikt og ingen henvendelser er for små for oss. Vår jobb er å være der for deg. Slik har du tilgang til en norsk tjeneste når du oppholder deg i utlandet.

4. Husk pauser og ro i løpet av dagen
Med mye spennende å se og gjøre er det fort gjort å strekke grensene litt. Tenk gjennom hvor mye du skal putte inn i en dag av aktivitet. Det kan bli mye inntrykk for barn. De har ikke samme evne til å regulere seg, og kjenne at det er på tide med en pause. Så vær oppmerksom på det enkelte barns tålegrense. Barn er forskjellige, og noen trenger mer pauser enn andre. Legg inn gode pauser så både barn og voksne kan hente seg inn.

5. Ta en time out hvis det «koker litt»
På ferie kan vi også gå litt på strekk, og bli sultne og slitne. Hvis partneren din eller familien din går deg på nervene og det blir tilløp til diskusjoner som eskalerer til krangling, ta en time out med rom for positivt selvsnakk og selvmedfølelse. Møt deg selv med forståelse og aksept av at det å være så tett innpå hverandre uten mulighet til å gå til sine aktiviteter er annerledes enn hverdagen som gir naturlige avbrekk. Ikke rart at vi kan bli litt mer irriterte på hverandre da!

6. Håndter uenigheter på forhånd
Er du i et parforhold som for tiden er preget av uenighet, bør dere prate sammen på forhånd. Tenk på hva barnas behov er. Prøv å finne ut av hvordan dere kan hjelpe hverandre å legge bort uenigheter og holde fokus på å være gode foreldre gjennom ferien.

7. Alkohol med måte
Ferietid kan ofte gi lettere tilgang til alkohol, og mange ønsker å kose seg litt ekstra. Barn opplever fort at voksne endrer seg selv etter bare små mengder alkoholinntak. Dette kan oppleves utrygt. Ta gjerne en prat med partneren din eller de du ferierer med i forkant om hvordan dere kan hjelpe hverandre å sette gode grenser for alkohol.

8. Ta en pause fra mobil og internett
Dette gjelder like mye for voksne som barn og unge. Sommertid og ferie er en gylden mulighet til å roe ned, ta inn øyeblikkene og være åpen for hva omgivelsene byr på. Det er gøy å dele spennende opplevelser på sosiale medier, men mobilbruk fjerner oss også fra omgivelsene. Ved å begrense mobilbruk er det lettere å ta inn det spennende som skjer rundt, og det gjør oss mer tilgjengelige for å dele gode øyeblikk sammen. Øyeblikkene blir minner barna tar med seg videre.

Birgitte Breistein

Daglig leder Birgitte Breistein