SVENSK-NORSK SAMARBEID: Teamleder i Sjømannskirkens norgesarbeid, Vigdis Alte, Anette Jernelöf, hovedansvarlig i Piteå forsamling, og Frode Wigum, regionrådsleder og initiativtaker gleder seg til å åpne dørene sammen i Havsbadskyrkan i sommer.

Sjømannskirken til svensk campingplass i sommer

Med over 50.000 besøkende nordmenn i fjor sommer, er Pite Havsbad definitivt et sted Sjømannskirken må være til stede, og i sommer drar vi!

For første gang drar Sjømannskirken på camping, til Pite Havsbad i Sverige. Her er vi til stede med trygge voksne som ønsker å lage et sosialt miljø i gode rammer med lav terskel for deltagelse. Vi er der for alle aldersgrupper, men med et ekstra blikk på de unge.

- Noen barn og unge har det krevende i ferietiden, dette vet vi fra flere av stedene vi har sjømannskirker, for eksempel i Spania. Vi har grunn til å tro at det samme gjelder på andre feriedestinasjoner. Vi håper vår tilstedeværelse kan bli et kjærkomment tilskudd, sier teamleder i Norgesarbeidet, Vigdis Alte.

På plass fra 22. juni

Sjømannskirken deler lokaler med Menigheten i Piteå, og holder til i Havsbadskyrkan - midt i det yrende livet på turistanlegget i Pite Havsbad.

Fra 22. juni til 17. juli kan du møte Sjømannskirkens medarbeidere her.

- Vi håper alle skal føle seg velkommen til å stikke innom for et kopp kaffe og en vaffel, for stillhet eller samvær med andre. Vi vil også prøve oss med diverse aktiviteter, som quizkveld i norsk regi, og selvsagt lørdagsgrøt, som er fast tradisjon ved kirkene ute i verden, sier Alte.

Svensk-norsk samarbeid

Prosjektet med pop-up sjømannskirke i Pite Havsbad er initiert av våre frivillige i Nord-Norge. Kirken som ligger i campingområdet er åpen for alle, og her drives det kafe, er barne- og familieaktiviteter samt kirkelige aktiviteter på sommeren.

Menigheten i Piteå, som driver dette arbeidet, har lenge vært interesserte i et norsk-svensk samarbeid, siden de fleste ferierende kommer fra Norge og Sverige.

Tall fra campingen viser at det sommeren 2023 var 56.944 unike nordmenn som overnattet på denne campingen. I tillegg er det mange som kommer på dagsbesøk eller til de ulike arrangement.

Kveldstid og helger

Havsbadskyrkan er bemannet med ansatte og frivillige fra Piteå forsamling på dagtid, da vil det blant annet være faste aktiviteter for barn. Det vil også være ulike programinnslag som de inviterer til, som for eksempel konsert, musikkgudstjeneste og foredrag.

Sjømannskirkens medarbeidere vil i hovedsak være til stede på kvelder og i helgene.

- På denne måten kan vi sammen være med og holde Havsbadskyrkan mest mulig åpent for alle besøkende i løpet av sommeren, forklarer Alte.