For å være best mulig rustet til sommerferien - både i forkant, og dersom noe skulle inntreffe, har vi noen helt konkrete tips til deg og dine. Foto: Illustrasjonsfoto, Canva

Slik gjør du sommerferien tryggest mulig

I løpet av sommermånedene i fjor var vi involvert i 47 alvorlige hendelser med nordmenn i utlandet. Dette kan du gjøre for å være forberedt på det meste.

Også i løpet av årets sommermåneder vil det skje uforutsette alvorlige hendelser som involverer nordmenn på ferie i utlandet.

For å være best mulig rustet til sommerferien - både i forkant, og dersom noe skulle inntreffe, har vi noen helt konkrete tips til deg og dine!

Før du drar - last ned nødnummer-appen

I vår gratis nødnummer-app får du tilgang til relevant informasjon for akkurat det stedet du befinner deg:

• Alle lokale nødnummer uansett hvilket land man befinner seg i.
  • Ditt eget reiseforsikringsselskap med alarmnummer, polisenummer og annen viktig info.
  • Kontaktnummer til pårørende, arbeidsgiver, telefonnummeret til Utenriksdepartementet (UD-OPS), nummer til sperring av kort og nærmeste sjømannskirke.
  • Appen bruker mobilnettet og GPS til å finne posisjonen din. Når du ringer et av nødnumrene vil GPS-posisjonen din automatisk bli synlig.

Last ned appen her

Dersom noe skjer - her er vi!

Vi kan kontaktes over hele verden, og er aller best bemannet der det er flest nordmenn, som i feriefavoritten Spania.

Sjømannskirken har 29 kirker verden over. Her finner du oss.

I tillegg har vi over 20 mobile enheter som møter nordmenn på steder der vi ikke har fysiske sjømannskirker.

De mobile enhetene inkluderer fem ambulerende sjømannsprester, som dekker Afrika, Midtøsten, Øst-Europa, Latin-Amerika og Asia. Samt fem sjømannsprester for studenter, som dekker Europa, Nord-Amerika og Australia/New Zealand.

Sjømannskirken er til stede for alle nordmenn i utlandet; barn, unge, studenter, voksne og eldre - uavhengig av livssyn og bakgrunn. Vi kan alltid kontaktes!

Dersom noe skjer - ring vår beredskapstelefon 24/7

Dersom det oppstår en krise i utlandet, og du trenger noen å snakke med der og da, kan du ringe Sjømannskirkens døgnåpne beredskapstelefon.

Beredskapstelefonen er åpen 24 timer i døgnet, hele året. Dette kan vi hjelpe deg med!

På beredskapstelefonen vil du møte sjømannskirke-ansatte som har erfaring med å håndtere utfordrende situasjoner.

Du kan kontakte oss på telefon hele døgnet, dersom det oppstår en krise som du trenger hjelp til å håndtere. Vi har taushetsplikt.

Din støtte betyr noe

Gaver fra deg gir håp og verdighet til nordmenn i utlandet som sliter med ensomhet, er syke eller har det vanskelig.

kr
E-post adresse for kvittering og videre kontakt (valgfritt)
Les mer om skattefradrag i Norge her. Feltet er valgfritt, men må fylles ut for skattefradrag.