Planlegging

Ulike måter å benytte seg av Amazing Grace

1. Som del av leir - det kan organiseres på forskjellige måter avhengig av annet program. tart på morgen med introduksjon og utsendelse. Sett av 4 til 5 timer - inkludert matpakkelunsj. Gruppene kommer tilbake eller møtes på avtalt sted. I London bruker vi fredagen og avslutter vandringen med besøk på Evensong i Westminster Abbey. Fremvisning av gruppenes bilder/ videoer og kåring av vinnere skjer lørdag kveld. Introdusere Amazing Race i starten av leiren og tid satt av flere dager. Fremvisning og kåring siste kveld.

2. På dagssamling - Lengre undervisningsøkt, f. eks lørdagssamling. 4-6 timer. (Kan gjennomføres på samme måte som hvis man har en halv dag på leir)

3. På kort samling 1-2 timer - Tema spesifikt på konfirmantsamling og 1-2 oppgaver. Over et helt semester. 1-2 oppgaver hver gang. Fremvisning av bidrag på juleavslutning/sommeravslutning.

STED: Amazing Grace kan gjennomføres i hvilken som helst by/bygd. De ferdige oppgavene kan utføres overalt, men noen krever noe mer planlegging enn andre. Hvis det er ønskelig å lage egne oppgaver med spesifikke steder, ligger det en egen mal under innhold som kan brukes til det. Ved stedsspesifikke oppgaver på deres sted er det viktig med god research av det aktuelle stedet. Oppgaven må være tydelig på hvor deltakerne skal dra og hvordan man kommer seg dit. Avhengig av hvordan deres sted er utformet, kan dere selv bestemme om gruppene skal bevege seg fritt rundt eller om det skal lages en løype som gruppene skal følge. Da kan for eksempel et kart følge med gruppen med ruten godt markert. Da er det også mulig å merke oppgavene med nummer og markere på kartet hvilken oppgave som skal åpnes hvor. Dette gir større kontroll på hvor gruppene beveger seg, hvis dere utfører Amazing Grace med en kortere tidsbegrensning og ønsker at gruppene ikke skal vandre for langt.
TIDSBRUK: Det anbefales å bedømme deltakernes gjennomføring av oppgavene basert på kvalitet, kreativitet og originalitet. Velg derfor et antall oppgaver som fungerer til tiden gruppene har til rådighet. F. eks ved en kortere konfirmantsamling (2 timer) kan man fokusere på et bestemt tema og sende gruppene ut med 2 oppgaver innenfor tema som skal løses i nærområdet. Mange oppgaver og lite tid fører fort til at refleksjonen rundt de ulike oppgavene blir kort, og at deltakerne fokuserer på å fullføre oppgavene raskest mulig og mister fokuset på selve gjennomføringen. Hvis Amazing Grace skal utføres over en lengre periode, f. eks på en leir med flere dager til rådighet, er det bedre å øke antall mengde oppgaver.
GRUPPELEDERE: Gruppene må bestemmes i forkant, spesielt for å sikre at ingen står igjen alene hvis deltakerne selv får velge gruppe. Planlegging med gruppeledere i forkant er viktig da gruppeleder er en nøkkelressurs for at deltakerne skal få mest mulig ut av Amazing Grace. Informer gruppelederne om hvilke oppgaver gruppen skal igjennom, og hva oppgaven krever: refleksjon, ut av komfortsonen osv. Gjør gruppelederne oppmerksom på at deltakerne ofte bidrar på ulike måter, og at det ofte er stor forskjell på hva de ulike ungdommene ønsker å bidra med. Noen trives bedre bak kamera enn foran, og det er viktig at deltakerne føler at de bidrar på likt nivå. Det er en like viktig jobb å filme/ta bilder/redigere som å være den som utfører et intervju. Er det en oppgave som er bestemt at skal gjøres en konkret plass, så er det viktig at gruppelederne er informert om det i forkant. Les mer om dette i notatet tips til gruppeledere nederst i dokumentet.
BIDRAG OG KÅRING AV VINNERE: Et godt tips er å informere både gruppeledere og deltakere om at det skal leveres ett bidrag pr. oppgave til den/de som skal bedømme konkurransen. Gode plattformer for deling av bilder og videoer for eksempel Instagram. Lag en bruker som for eksempel heter @amazinggrace + (navn på by/sted) som alle gruppene kan legge bilder inn i. Alle gruppelederne kan da få passord til denne kontoen, og man merker gruppens innlegg med gruppenavn. Da kan man velge å ha det som åpen eller lukket gruppe. Man kan også instruere dem om å tagge med #sporavgudibyen. Har man ledere som kan sette sammen bilder og video til film, så kan man avtale at man sender bilder og video til dennes e-post, google-disk, drop-box, we-transfer.com eller andre bildedelingstjenester. Planlegg i forkant hvilke kriterier det er for bedømming av bidrag og velg nøytrale dommere i forkant av konkurransen. Kreativitet, samarbeid og originalitet er gode fokusområder!

Personvernerklæring

Sjømannskirken ønsker å være enkel å komme i kontakt med – også digitalt. For å gjøre nettsidene våre brukervennlige og funksjonelle, benytter vi informasjonskapsler. De hjelper oss med å tilpasse nettsiden til dine innstillinger, samle nyttig statistikk, og dele informasjon om våre tilbud. Informasjonskapslene bidrar til å gjøre besøket ditt så godt som mulig. Detaljer

Dine innstillinger for infokapsler

I Sjømannskirken tar vi personvernet ditt på alvor, og det er viktig for oss å være åpne og tydelige på hvordan vi behandler persondata om deg.

Informasjonskapslene bruker vi for å huske dine innstillinger på nettsiden for å gjøre opplevelsen av nettsiden så relevant som mulig. Vi bruker Google Analytics og Meta Pixel for å holde oversikt over antall besøkende og statistikk over bruk av nettsiden og for å kunne nå deg med viktige budskap gjennom annonser. Tidvis bruker vi andre analyseverktøy for å få hjelp til å forbedre nettsiden.

Valget er ditt!

Nødvendige informasjonskapsler bidrar til å gjøre nettsiden brukbar ved at grunnleggende funksjoner som sidenavigasjon, tilgang til ulike områder av nettstedet og måle statistikk over bruk av nettsiden. Nettstedet kan ikke fungere optimalt uten disse informasjonskapslene. Derfor kan du ikke slå dem av.
Funksjonelle informasjonskapsler hjelper med å utføre visse funksjoner, som å dele innholdet på nettstedet på sosiale medieplattformer, samle tilbakemeldinger og andre tredjepartsfunksjoner.
Informasjonskapsler for markedsføring brukes til å spore besøkende på nettstedet. Dette har vi for å kunne vise deg innhold fra oss på andre nettsteder, og for å vite hvor mange som kommer til vår nettside fra våre annonser.