Sjømannskirken i Europoort åpnet i 1964.
Sjømannskirken
Sjømannskirken i Europoort ble gitt navn etter kong Olav V, og ved innvielsen 11. september 1964 kom også kongen selv for å være med på seremonien.
Sjømannskirken
Fra innvielsen av sjømannskirken i Europoort i 1964.
Bente Hellesund
Sjømannskirken i Europoort ble åpnet i 1964 for å betjene de store nye havneanleggene utenfor Rotterdam. Kirken ble innviet av Kong Olav, og bar også hans navn. På det meste besøkte over 14 000 sjømenn sjømannskirken i 1973, og sjømannskirkens ansatte utførte over 900 skipsbesøk. På grunn av nedgang i antallet norske skip og sjøfolk ble virksomheten innstilt i 1992.
I begynnelsen av 1960-årene var Rotterdam verdens travleste havn. Havneområdet ble stadig utvidet, og et av de største prosjektene i perioden var utbyggingen av området som ble kalt Europoort (porten mot Europa). Den gamle sjømannskirken i Rotterdam lå imidlertid langt fra de nye havneområdene som ble bygget ut, og de ansatte hadde ikke kapasitet til å dra på skipsbesøk til de norske skipene som kom i havn her.
Det var sjømannspresten i Rotterdam, Eivind A. Terjesen, som først fremmet forslaget om at det burde bygges en egen sjømannskirke i Europoort. Han opprettet en lokal byggekomite, og det var menigheten i Rotterdam og norske redere som dekket mesteparten av byggekostnadene. Sjømannskirken som fikk navnet Kong Olavs kapell, ble innviet 11. september 1964. Og kong Olav kom selv for å overvære begivenheten.
Kong Olavs kapell var i begynnelsen definert som bistasjon til sjømannskirken i Rotterdam, og ble i det daglige drevet av en assistent som bestyrer. Først i 1975 ble sjømannskirken selvstendig stasjon med egen sjømannsprest ansatt.
Arbeidet med sjømannskirken hadde gått svært fort. Mens Europoort stort sett fremdeles bare eksisterte på tegnebrettet, stod sjømannskirken ferdig. Den nye kirken lå sentralt til i forhold til hvor båtene anløp, og lå inneklemt mellom de nye havneanleggene. Ved å legge stasjonen nærmest på kaien, ble det ikke bare enklere for prestene å reise på skipsbesøk. Samtidig ble det også enklere for sjømennene å komme til kirken, da de ofte bare hadde noen timer til rådighet i land før de skulle til sjøs igjen.
På grunn av beliggenheten ble kirken ofte kalt «kirken i ødemarken». Og navnet ble værende selv etter at ny bebyggelse hadde skutt opp overalt. Men ifølge sjømannspresten hadde kirken på industrikaien et ufortjent dårlig rykte:
«Vi er ikke slik som mange innbiller seg, fullstendig tapt for omverdenen her ute. Ikke så forferdelig langt borte ligger hyggelige småbyer som Rozenburg, Brielle og Oostvoorne. Her finnes brukbare forretninger til å handle i og utmerkede spisesteder.» VÅRE STASJONER 1980
Ideen om en kirke på kaianleggene var en suksess. I 1970 måtte kirken bygges ut, og i toppåret 1973 besøkte hele 14 888 mennesker kirken og sjømannskirkens ansatte utførte nesten 1000 skipsbesøk. Men travle dager ble snart avløst av rolige som følge av den internasjonale skipsfartskrisen i 1973. Utover i 1980-årene ble det stadig færre norske sjøfolk å se i Europoort. Besøket på kirken gikk derfor kraftig tilbake, og i 1990 ble den solgt til det internasjonale sjømannssenteret De Beer som hadde etablert seg like i nærheten. De Beer skulle drive kirken videre som del av sjømannssenteret. Sjømannskirken fortsatte arbeid i havneområdene fram til 1992. Kong Olavs Kapell ble senere revet for å gjøre plass til en motorvei.
Kilder