Kledd i marmor, ble sjømannskirken i Genova beskrevet som den vakreste av organisasjonens eiendommer.
Sjømannskirken
Norske skip deltok i både linjefart og stykkhandel i Genova. Det ble også bygget norske skip i Genova. Dette bildet av M/T «Vesthav» prydet Bud &, Hilsen i 1939, med bildeteksten «Hvert skip vaier med flagget ute på det endeløse øde hav. Et nytt stykke Norge i drift.» (Bud &, Hilsen nr. 20/1939)
Sjømannskirken
Leseværelset i Genova hadde eget bibliotek. Bildet er tatt i 1948.
Sjømannskirken
Det trengs 1200 smørbrød til julefesten i 1948. Da er det godt å ha ivrige medhjelpere blant sjøfolkene.
Sjømannskirken
En gjeng samlet på leseværelset i 1948.
Sjømannskirken
De kirkelige aktivitetene i Genova var konsentrert rundt de ukentlige gudstjenestene, men noen ganger ble det også arrangert skikkelig norsk sjømannsbryllup. Dette bildet er fra et bryllup i kirken desember 1948.
Sjømannskirken
Det var lang tradisjon i Sjømannskirken for å bringe julegaver til sjøfolk som måtte tilbringe julen på sjøen eller i fremmed havn. Her har de norske julegavene ankommet Genova i 1948.
Sjømannskirken/Bergens Sjøfartsmuseum
På leseværelset i Genova er stemningen til å ta og føle på når Norge spiller landskamp i 1948.
Sjømannskirken
Sjømannskirken i Genova arrangerte sine egne fotballkamper. Bildet er trolig tatt i 1949.
Sjømannskirken
Det var god stemning blant heiagjengen på en sjømannskirkens fotballkamper i 1949.
Sjømannskirken
Skipsbesøk på S/S «Skogholt» i 1949.
Sjømannskirken
Det var ikke enkelt for sjøfolkene å få siste nytt hjemmefra. Det var derfor stas når sjømannspresten hadde med seg norske aviser på skipsbesøk. Her om bord i «San Anders», mai 1949.
Sjømannskirken
Sjøfolk leser norske aviser på «San Anders», mai 1949.
Sjømannskirken
Det er to mann per avis når overskriftene studeres på «San Anders», mai 1949.
Sjømannskirken
Norske sjøfolk på sjømannskirkens takterrasse i Genova i 1949.
Sjømannskirken
En allsangkveld ved sjømannskirken i Genova i 1949.
Sjømannskirken
Juletrær gir den rette stemningen om bord, Genova 1949.
Sjømannskirken
Det var ingenting å utsette på stemningen under julefesten på sjømannskirken i 1949.
Sjømannskirken/Bergens Sjøfartsmuseum
Norsk gravfølge i Genova i 1953.
Sjømannskirken
Sjømannskirkens buss klar for å hente sjøfolk i havn i 1961.
Sjømannskirken
Luciafeiring ved sjømannskirken i Genova i 1966.
Sjømannskirken
Genovakirken var som oftest ikke preget av de store menneskemengder. Et sted å slappe av i fredelige omgivelser. Bildet er trolig tatt i 1967.
Sjømannskirken
Fest på kjerka i anledning sjømannskirken i Genovas 30-årsjubileum i 1978.
Sjømannskirken
Etter andre verdenskrig økte norsk skipsfart på den italienske havnebyen Genova betraktelig, og Sjømannskirken etablerte seg derfor her i 1947. Organisasjonen drev virksomhet i byen frem til 1981.
En høstdag i 1947 satt en nordmann i døråpningen på en godsvogn på vei fra Traurin til Genova nord i Italia, og gjorde seg sine første betraktninger om byen og landet han nå skulle begynne å jobbe i. «Nedfarten til Genua og sjøen var imponerende. Bra skarp helning var det, og gjennom et utall av tunneler bar det. Vi hadde en følelse av at lokomotivføreren var i det humør at nå skulle vi skynde oss, for i rasende fart gikk det – i alle fall føltes det slik for oss i godsvognene som humpet og skumpet, og gjorde oss helt døve under larmen gjennom tunnelene.» (Bud & Hilsen nr. 9/1947). Mannen var Conrad Vogt-Svendsen, Sjømannskirkens første prest i Genova.
Under andre verdenskrig hadde Italia mistet store deler av sin egen flåte, og norske og svenske skip fikk dermed muligheten til å konkurrere om skipsfarten i Middelhavet. Året før Sjømannskirken kom til Genova var det rundt 100 norske skipsanløp på havnebyen, og enda flere svenske. De kommende årene fortsatte den norske skipstrafikken på Genova å øke. De norske skipene var involvert både i linjefart og trampfart, og fem mil utenfor Genova losset også norske tankbåter i Savona – en viktig havn for jernindustrien i Italia i 1950– og 1960-årene.
Sjømannskirkens ønske om å etablere seg i Genova hadde ikke bare bakgrunn i økningen av norsk skipsfart på havnen. I byen fantes det også mange norske sjøfolk uten arbeid. Og da sjømannsprest Vogt-Svendsen ankom i 1947, fikk han klar beskjed av de svenske og norske konsulene om hva som måtte tas tak i: «Først og fremst mente de begge at der må ordnes opp med bomsen som går her. Fiske dem opp og se å få sendt dem hjem,» fikk sjømannspresten fortalt. (Bud & Hilsen nr. 9/1947) «Genova-seilere» ble et uttrykk nettopp for slike «bomser» – sjømenn som ble gående på land uten arbeid, ofte på grunn av rusmisbruk.
Sjømannskirkens arbeid i Genova fikk dermed fra første stund karakter av sosialarbeid, påvirket av en nær kontakt med de såkalte Genova-seilerne av den hardbarkede typen som burde gå med «‘Vokt Dem for hunden’ skilt rundt halsen – som sjelden eller aldri har satt sine ben i en sjømannskirke, og ikke tenker å gjøre det heller. Og hvis store glede er å kunne skjelle ut en prest all heder og ære fra. (Sjømannskirkens årbok 1950). Og ved sjømannskirken gikk en aktivt og oppsøkende ut for få disse på rett kjøl igjen:
For de karaktersvake sjøfolk er Italia kanskje enda mer enn Frankrike et farlig land. Det er så altfor lett å få drikkevarer, og så altfor lett å leve uten for stor bekymring for morgendagen. Derfor blir bomseplagen så merkbar…. Så er det godt å vite at man tjener en Herre som ikke har glemt en eneste en av dem, og så får da kirkens tjenere finne veien også inn i trange bakgater, tredjeklasses sjapper, en ensom garasje eller trappeoppgang, for å finne en skandinav som trenger hjelp. SJØMANNSKIRKENS ÅRBØKER 1955–1969
Det ble i første omgang vanskelig for Sjømannskirken å få tak i et egnet lokale for virksomheten i Genova. På grunn av store krigsskader på byens bygninger var det boligmangel i årene like etter andre verdenskrig. Den første tiden ble gudstjenestene derfor holdt om bord i ulike båter, og sjømannskirkens aller første fest på et meieriutsalg i det som var kjent for å være svartebørsgaten i byen.
I 1948 lyktes det endelig å få kjøpt et hus i Via San Luca d'Albaro 2. Og i den nye sjømannskirken var det plass til både kapell, leseværelse, kontor, preste-, assistent- og vaktmester-bolig. Her var også takterrasse på 150 kvadratmeter, og ikke minst hage på ett mål. Huset var kledd i marmor, og fikk dermed tilnavnet marmorkirken. Den ble både av sjømenn og internt i organisasjonen lenge regnet som den vakreste av de norske sjømannskirkene.
Som en av de største havnebyene i Middelhavsområdet var Genova preget av en betydelig norsk skipsfart gjennom 1950- og 1960-årene. Mellom 300–400 nordmenn kunne befinne seg i Genova på samme tid. Og sjømannskirken var godt besøkt, til tross for at den lå et stykke fra havnen. I 1970-årene endret imidlertid forholdene seg. Havnen i Genova var i ferd med å tape konkurransen om skipstrafikken mot andre havner i Middelhavet. Og da Suez-kanalen ble stengt i 1967 som følge av seksdagerskrigen, førte dette til en omlegging av trafikken som tidligere hadde gått fra Europa gjennom Middelhavet til Østen. Selv etter gjenåpningen av kanalen klarte ikke Genova å vinne tilbake posisjonen sin som havneby. I 1981 var det så få norske anløp igjen i Genova at Sjømannskirken bestemte seg for å legge ned, og Marmorkirken ble solgt.
Kilder