Sjømannskirkens kontor i Mobile 1893.
Sjømannskirken/Bergens sjøfartsmuseum
Leseværelset i Mobile 1893.
Sjømannskirken/Bergens sjøfartsmuseum
Kirkerommet i Mobile, trolig sent på 1800-tallet.
Sjømannskirken/Bergens sjøfartsmuseum
En kaffetur i 1897.
Sjømannskirken/Bergens sjøfartsmuseum
Picasa
En landtur i regi av sjømannskirken i 1917.
Sjømannskirken/Bergens sjøfartsmuseum
På dette bildet er sjømannskirkens arbeidere i gulfhavnene i USA samlet ved stasjonen i Mobile i 1917 for et assistentmøte med sjømannspresten, etterfulgt av fest på leseværelset med sjømenn og fastboende. Fremst fra venstre er assistent ved stasjonen i Pensacola Werner Tranberg, vaktmester i Mobile Oscar Olsen, sjømannsprest Lars Frøyland, assistent i New Orleans Andreas Gjertsen og assistent i Gulfport Ingebrigt Johannesen. Bak Sjømannskirkens arbeidere står konene deres (Bud &, Hilsen nr. 11/1918).
Sjømannskirken/Bergens sjøfartsmuseum
Sjømannspresten og en del av sjømannskirkens kvinnelige støttespillere oppstilt foran sjømannskirken i Mobile 1918.
Sjømannskirken/Bergens Sjøfartsmuseum
Sjømannskirkens kirkegård, ukjent årstall.
Sjømannskirken/Bergens sjøfartsmuseum
Sjømannskirkens kvinneforening i Mobile, perioden 1929–1931.
Sjømannskirken/Bergens sjøfartsmuseum
Prestefamilien har tatt oppstilling på sjømannskirkens trapp i 1946. Sjømannskirkens hus var fra midten av 1800-tallet, bygget i den stilen som var typisk for det gamle Mobile og derfor en severdighet for turistene som kom til byen.
Sjømannskirken/Bergens sjøfartsmuseum
Prestefruen på skipsbesøk i 1946.
Sjømannskirken/Bergens sjøfartsmuseum
Sjømann skriver brev hjem til kona på leseværelset i Mobile i 1947.
Sjømannskirken/Bergens sjøfartsmuseum
Konkurransekveld på sjømannskirken i Mobile i 1947.
Sjømannskirken/Bergens sjøfartsmuseum
Unge sjøgutter spiller biljard på sjømannskirken i 1947.
Sjømannskirken/Bergens sjøfartsmuseum
Musikalske sjøfolk underholder på sjømannskirken i 1947.
Sjømannskirken/Bergens sjøfartsmuseum
Karer fra båten «Storanger». På stolen til venstre sitter Sverre Marøen.
Sjømannskirken/Bergens sjøfartsmuseum
Fotballag fra båten «Storanger» i Mobile i 1947.
Sjømannskirken/Bergens Sjøfartsmuseum
Sjømannskirken hadde virksomhet i gulfhavnen Mobile på sørkysten av USA i periodene 1893–1923, 1927–1931 og 1941–1948.
Norsk skipsfart på havnene i Mexicogulfen blomstret på slutten av 1800-tallet. Etter at Sjømannskirken hadde startet arbeid i Pensacola i 1876, etablerte de seg derfor også i Mobile i 1893. Mobile ble underlagt sjømannskirken i Pensacola, med egen assistent som tok seg av den daglige driften av leseværelset. I perioden 1909–1923 var Mobile hovedstasjonen i gulfhavnene med egen sjømannsprest, med sjømannskirkene i New Orleans (etablert i 1906), Pensacola og Gulfport (etablert i 1912) som bistasjoner.
I 1917 fortalte sjømannsprest Lars Frøyland fra dagliglivet i Mobile:
Har De lyst til at se indom til os her i Mobile et litet øieblik da? Det er mandag, og vi skal ha lysbilleder tirsdag aften kl. 8 paa læseværelset. Missionen her eier et mirroskop, ved hjælp av hvilket man kan fremvise billeder av prospektkorts størrelse. Prospektkort har vi velvilligst faat laane av en del fastboende.
Saa gjæøder det at faa folk til at komme. Der er 6 seilskibe og 1 dampskib i havn. Turen gaar først til dampskibet. Det er et stort prægtig fartøy, “Oscar Fredric” av den svenske Johnston Line. Jeg har flere ganger før været om bord der og indbudt til vore gudstjenester og møter; men faa er kommet. Da de hører at der skal være lysbilleder, merker jeg at de blir mer interesserte, og flere lover sikkert at komme. Saa er det seilskibene. Fire av dem ligger og laster oppe ved Magazine Point, ca. ¾ times vei ovenfra Mobile. Da de ligger ute paa strømmen og jeg har liten tid, maa jeg ta motorbaat. Der sitter en neger og dingler med benene utenfor bryggekanten. “D’ you want a boat, captein?” (Ønsker De en baat, kaptein?) spør han. Jo, jeg gjør da det, og saa bærer det opvover den grumsede Mobile River. BUD & HILSEN NR. 18/1917
I begynnelsen av 1920-årene gikk den norske skipstrafikken på Mobile tilbake, langt færre sjømenn besøkte sjømannskirken, som derfor ble lagt ned i 1923.
Skipstrafikken på Mobile tok seg opp igjen, og sjømannskirken startet på ny arbeidet havnebyen i 1927, men nå underlagt sjømannskirken i New Orleans. Det store børskrakket i New York i 1929 med den følgende økonomiske depresjonen, skapte imidlertid igjen svært dårlige vilkår for skipsfarten. Samtidig begynte amerikanske myndighetene å håndheve immigrasjonslovene mye strengere enn tidligere, og arbeiderne ved sjømannskirken ble nektet oppholdstillatelse. Virksomheten måtte derfor igjen innstilles i 1931.
I 1941 ble arbeidet i Mobile gjenopptatt enda en gang. Sjømannskirken fikk en ny blomstringstid under krigen, og driften fortsatte fram til 1948.
Kilder