Sjømannskirkens menighet samlet til gudstjeneste utenfor «kirken med søylene», 1. påskedag 1949. Fremst, i midten står sjømannsprest Trygve Woxen og hans familie.
Sjømannskirken
S/S «Svalen» med sin musikalske besetning, var bare ett av mange norske skips som ankom Philadelphia på begynnelsen av 1900-tallet. Norsk skipsfart på Philadelphia var betydelig, selv om vilkårene i de første tiårene etter århundreskiftet endret karakter. Fra å være involvert i trampfart, med hovedsakelig frukt og sukker som varer, gikk en over til større skip i linjefart. Dette førte til at tonnasjen økte, men at færre norske skip ankom enn tidligere. I andre halvdel av 1930-årene var det ca. 300 norske anløp på Philadelphia årlig.
Sjømannskirken
Immigrantekteparet Knutsen var pionerer i arbeidet for norske sjømenn i Philadelphia på slutten av 1800-tallet. Gjert Knudsen ble beskrevet som en utrettelig ildsjel i arbeidet for sjøfolkene som ankom byen. Han fungerte til og med som prest og holdt gudstjenester når det trengtes. Fru Knudsen etablerte den første kvinneforeningen i byen i 1883, som drev med innsamling av penger til bruk ved sykebesøk, fester og andre sosiale arrangement rettet mot sjøfolk.
Sjømannskirken
Festlig lag, trolig i det aller første tilholdsstedet til Sjømannskirken i 767 South 2nd Street i perioden 1912–1916. Lokalet hadde Sjømannskirken fått leie av den norske immigrantmenigheten i Philadelphia.
Sjømannskirken
Blåveis kvinneforening, foreviget en dag i 1920-årene, var av fire kvinneforeninger som ble etablert i Philadelphia med tilknytning til sjømannskirken. Kvinneforeningene deltok aktivt i arbeidet for skandinaviske sjøfolk som kom i havn, og var viktige bidragsytere til kirkens økonomi.
Sjømannskirken
En hel stab av frivillige snekkere gikk løs på det omfattende ombyggingsarbeidet sjømannskirken stod overfor i sitt nyinnkjøpte hus med adresse 262 South 4th Street. Etter mye arbeid kunne kirken endelig innvies 20. februar 1916.
Sjømannskirken
JUL: Å kunne feire norsk jul i en fremmed havn, var viktig for sjøfolkene. En stemningsrapport fra Philadelphia, julen 1919, beskriver hvordan pakkeutdelingen kunne foregå: «Ekstragavene fra hjemlandet skaper som bekjent stor munterhet. Ja sommetider er der jo stor kappestrid, men mange holder sig ogsaa beskedent tilbake. Om der er folk, hvis evner eller særegenheter man ikke kjender til, saa faar en herved vite det. Som til eksempel da vi hadde ekstrafest for “Conrad Mohr” og “Mexicano”, og presten ropte: “til den som spiller violin”, blev der straks en hvisken i rækkerne og knubsen frem og tilbake henimot en kjekk ung kristiansandgut. Han maatte til slutt frem og vise hvad han dudde til. Violin var der ogsaa for øieblikket tilstede, saa han ga os et fint ekstranummer med det samme. […] Men jeg tror jubelen var størst da der blev opropt: “til en ubarbert”, – kanskje mest fordi den som kom frem og fik den var en gut paa 14 aar, saa jeg antar han var unskyldt for at være barbert idetheletat!» (Osvald Bergstad, assistent ved sjømannskirken i Philadelphia, Bud &, Hilsen nr. 6/1920.)
Sjømannskirken
Etter at sjømannskirken i Baltimore åpnet dørene i 1919, ble den hyppig besøkt av Philadelphia-kirkens lokale menighet. De to sjømannskirkene hadde god kontakt. Baltimore var bistasjon under Philadelphia fram til 1928.
Sjømannskirken
Avslapping og brevskriving på lesværelset i 1923.
Bergens Sjøfartsmuseum/Sjømannskirken
I 1931 flyttet sjømannskirken inn i nye lokaler, ettersom det ble trangt om plassen i de gamle. Kirken ble nå lokalisert i en gammel, ærverdig bankbygning fra 1837 som senere ble fredet. Her ble de værende fram til nedleggelsen i 1982.
Sjømannskirken
INNVIELSE: Den nye kirken i bankbygningen ble innviet 3. mai 1931. Framme f.v.: Ekeland, Vilhelmsen, Brekke, Lohne. Bak f.v.: Birkeland, Ravnan, Huseby, Høiland, Norberg.
Sjømannskirken
Norske sjøfolk på utflukt i regi av sjømannskirken, utenfor Independence hall. Ukjent årstall.
Bergens Sjøfartsmuseum/Sjømannskirken
I slutten av 1920-årene skapte endringer i skipsfarten konsekvenser for sjømannskirkens arbeid i Philadelphia. Store havneutgifter og skarp konkurranse gjorde at liggetiden i havn ble betraktelig redusert i forhold til tidligere. Dette førte til at skipsbesøk ble en stadig viktigere del av sjømannskirkens arbeid, ettersom færre av sjøfolkene hadde tid til å ta turen innom «kjerka». Bildet viser sjømannspresten på skipsbesøk 11. juli 1936, hvor han tilbringer tid sammen med gutta under middagspausen.
Sjømannskirken
Leseværelset slik det så ut ved stasjonens 25-årsjubileum i 1937.
Sjømannskirken
Fra en gudstjeneste i sjømannskirken. Ukjent årstall.
Sjømannskirken
Sjøfolk på tur til Olympia Lakes 7. juli 1957 i regi av sjømannskirken.
Sjømannskirken
Stuert Jan Magne Thorsen og messepike Tordis S. Olafsen fant hverandre på båten «Thor Heyerdal». De giftet seg i sjømannskirken i Philadelphia i 1970 eller 1971.
Sjømannskirken
På leseværelset i 1977.
Sjømannskirken
Som ved de fleste andre av Sjømannskirkens stasjoner, var skipsbesøk en viktig del av arbeidet. Ofte var det her, og ikke i kirken, at de fikk møte sjøfolkene, ettersom båtene som ankom Philadelphia hadde kort liggetid og mannskapene lite fritid. I 1977 da dette bildet ble tatt, ble det foretatt hele 483 skipsbesøk.
Sjømannskirken
Utdeling av aviser under et skipsbesøk i 1977.
Sjømannskirken
Det aller siste 17. mai-toget før nedleggelsen av sjømannskirken i 1982.
Sjømannskirken
Den aller siste gudstjenesten i Philadelphia, forrettet av Torleif Ingebrethsen i 1982 for en fullsatt kirke.
Sjømannskirken
Da sjømannsprest Halvor Midtbø ankom Philadelphia for å starte prøvevirksomhet på vegne av Sjømannskirken i 1912, måtte han selv ta i bruk hammeren for å få skikk på de nedslitte lokalene kirken disponerte. Det tok imidlertid ikke lang tid før en gjeng fastboende nordmenn strømmet til for å gi presten en hjelpende hånd. Gjennom hele 70 år var sjømannskirken et samlingsted for skandinaviske sjøfolk og fastboende i den store havnebyen, før virksomheten ble nedlagt i 1982.
I andre halvdel av 1800-tallet ankom en økt andel skandinaviske skip USAs østkyst, hvor de fleste av skipene var norske.Mens det i New York ble etablert sjømannskirke allerede i 1878, var det i den store havnebyen, Philadelphia, immigrantmiljøet som først tok opp det religiøse arbeidet blant skandinaviske sjøfolk. Allerede i 1870-årene ble det arrangert møter og gudstjenester. Da den dypt religiøse kaptein J. Sørensen så ankom Philadelphia i 1884 med skipet «Queen of the east», gikk han sammen med en rik, norsk immigrant ved navn Gjert Knudsen for å leie et fast lokale hvor det kunne holdes gudstjenester på norsk. Lokalet ble innviet av sjømannspresten i New York, som fra den tid regelmessig kom til Philadelphia for å holde gudstjenester. Dette var den spede starten på Sjømannskirkens arbeid i den store havnebyen.
Ved inngangen til 1900-tallet hadde imidlertid immigrantmenighetens arbeid for norske sjøfolk avtatt betraktelig. Sjømannskirken bestemte derfor at de selv skulle sette i gang prøvedrift i Philadelphia i 1912. I 1914 ble Philadelphia vedtatt fast stasjon, og i 1919 fikk sjømannspresten også ansvaret for det kirkelige tilbudet ved den nyetablerte sjømannskirken i Baltimore som til daglig ble drevet av en lekbestyrer.
I et senere brev fortalte sjømannsprest Halvor Midtbø hvordan det hadde vært å starte opp arbeidet i byen: «Jeg måtte jo la det bli kjent at jeg var kommet for å oppta arbeidet for Sjømannsmisjonen. Derfor gjorde jeg skipsbesøk om dagen. Men om kvellen ble det å arbeide med å få opp veggen. Der måtte overalls til. Dertil verktøy og materialer. En kvell fikk jeg besøk av en mandaliter, John S. Nielsen. Han kom for å treffe den nye presten. Neste dag fortalte han sine kolleger på jobben at presten gikk i overall og var snekker om kvellene. Dette resulterte i at en hel flokk kom og spurte om det var noe de kunne hjelpe med.»
Philadelphia befestet i løpet av de første tiårene av 1900-tallet sin posisjon som en av USAs viktigste havnebyer. Norsk skipsfart hadde generelt sett gode vilkår, og sjømannskirken ble derfor også godt besøkt da den ble etablert. Tilstrømmingen av norske innvandrere var fremdeles betydelig på denne tiden, og for mange ble sjømannskirken et viktig holdepunkt og samlingssted i deres nye tilværelse. Sammen med sjøfolkene utgjorde disse immigrantene en trofast, liten menighet i Philadelphia. Oppmøtet ved gudstjenestene var godt, og menigheten ytte viktige bidrag både økonomisk og gjennom frivillig innsats.
Sjømannskirkens lokaler viste seg etter hvert å bli for små. Både leseværelset og kirkeværelset var ofte overfylt. I 1929 ble det derfor besluttet at det var behov for å skaffe større lokaler. Den nye kirken hadde verken tårn eller klokker, men trapper og overdådige søyler som førte inn i det som tidligere hadde vært en gammel bankbygning. Den nye kirken i South Third Street kunne vigsles 3. mai 1931, og kom til å bli tilholdssted for sjømannskirken i Philadelphia i over femti år.
Sjømannskirken i Philadelphia kunne i praksis karakteriseres som en skandinavisk kirke, godt brukt av både finske, danske og svenske sjøfolk. Det skandinaviske fellesskapet ved kirken kom til uttrykk på flere måter. Det ble mellom annet holdt gudstjenester både på dansk og svensk, og arrangementer hvor alle skandinaver i byen ble invitert til kirken.
I slutten av 1940-årene ble den danske foreningen «Sjømannens venner» etablert, med det formål å bistå sjømannskirken i arbeidet med de danske skipene som kom i havn. I slutten av 1950-årene fikk kirken også en svensk sjømannsprest som medarbeider, som skulle ta seg av de rundt 250–300 årlige anløpene av svenske skip.
Som en av USAs største importhavner var Philadelphia i stadig vekst og utvikling, og i etterkrigstiden ble det brukt store ressurser på å modernisere og utvide kaianleggene. I midten av 1950-årene nådde anløpene på havnen nye høyder, og norsk skipsfart fulgte med. I andre halvdel av 1950-årene var det i gjennomsnitt 765 norske årlige anløp på Philadelphia, nå hovedsakelig tank- og bulkbåter.
Sjømannspresten i Philadelphia hadde det med andre ord travelt. Ettersom liggetiden var kort ble det satset mye på skipsbesøk. Havneområdet var enormt, og sjømannspresten på denne tiden alene om å utføre alle besøkene. Til tross for kort liggetid var besøket ved kirken også godt.
Som følge av den internasjonale skipsfartskrisen tidlig i 1970-årene gikk antallet norske anløp på Philadelphia betraktelig ned, noe som også fikk konsekvenser for besøkstallene ved sjømannskirken. Mot 466 norske skip i 1971, var det bare 154 skip som kom i havn i 1981.
Også den trofaste, fastboende menigheten som stammet fra immigranttidens dager hadde på denne tiden skrumpet betraktelig inn, ettersom medlemmene ble stadig eldre og få nye kom til.
Med både færre sjøfolk og fastboende skandinaver så fremtiden for Philadelphia-kirken usikker ut.
Etter 70 år med sammenhengende virksomhet ble så sjømannskirken i Philadelphia besluttet nedlagt i 1982. I tillegg til nedadgående besøkstall, var organisasjonens økonomiske stilling en avgjørende faktor i beslutningen. En vanskelig økonomisk situasjon gjorde det nødvendig for Sjømannskirken å revurdere hvor mange stasjoner de hadde råd til å drifte.
Forutsetningen for nedleggelsen var at det fremdeles skulle holdes regelmessige gudstjenester i Philadelphia, av sjømannsprestene i New York og Baltimore.
Kilder