Bygget som sjømannskirken i Singapore holder til i har vørt i Sjømannskirkens eie siden 1977. Her er kirken slik den så ut i 1998 med kirkens fremste trekkplaster i forgrunnen, bassenget.
Sjømannskirken
Dette bildet er tatt 10. oktober 1957 under åpningen av sjømannskirkens første egne lokaler i Singapore. Hjelpeprest Astor Kvistad og prestefrue Ingeborg Sofie Haugland sammen med sjøfolk og noen av de bosatte skandinavene foran kirkedøren.
Sjømannskirken
Sjømannskirkens lokaler lå i tilknytning til sjømannshjemmet Connell House som hadde et stort badebasseng i hagen, åpent for alle sjøfolk. Badesesongen varte året rundt, og badelivet preget både livet og rytmen på sjømannskirken. Sjøfolkene tok turen på leseværelset før og etter dukkerten, og når bassenget stengte om kvelden steg besøket på kirken betraktelig. Bildet viser sjøfolk ved bassenget og er trolig tatt i slutten av 1950-årene.
Sjømannskirken
Et brudepar fra båten M/S «Oakville» giftet seg i sjømannskirken i Singapore 15. mars 1958. Sjømannsprest Astor Kvistad viet dem.
Sjømannskirken
Sommeren 1960 fikk sjømannsprestene i Singapore oppfylt sitt ønske
Kirkebåten «Kirken» var et faktum. Midlene til båten var i hovedsak samlet inn fra sjøfolkene, og gjorde skipsbesøkene i havnen mye enklere, kjappere og uavhengig av lånt eller leiet skyss. Bildet er tatt i perioden 1958–1960.
Et oversiktsbilde av sjømannskirkens bakgård. Bassenget var svært populært blant sjøfolkene og fungerte som et trekkplaster for å få dem til kirken. Sjømannskirken sees til høyre. Bildet er tatt i mai 1958.
Modolf Rossebø/Sjømannskirken
Dette bildet er tatt under julefesten på sjømannskirken i Singapore den 27. desember 1959. Sjøguttene fra skipet «Loyd Bakke» pakker spent opp julegavene fra kvinneforeningene hjemme i Norge.
Modolf Rossebø/Sjømannskirken
«Vær så god, kaptein», årets julegaver blir avlevert til kaptein Andersen av sjømannsprest Asbjørn Manger i Singapore om bord i M/T «Landvard» som lå i Saigon i Sør-Vietnam på julaften i 1966. (Bud &, Hilsen nr. 1/1967)
Sjømannskirken
En av sjømannskirken i Singapores mange gode venner, kaptein Toft fra M/S «Jenny» trekker i kirkens skipsklokke. Bildet er tatt i perioden 1967–1969.
Sjømannskirken
Sjøfolkene koser seg med aviser og vafler på sjømannskirken i Singapores leseværelse i 1969.
Sjømannskirken
Et glimt fra Santa Lucia feiringen ved sjømannskirken i Singapore i 1969.
Sjømannskirken
Det bodde mange skandinaviske barn i Singapore, og småbarnsfamilier ble tidlig et satsingsområdet for kirkestaben. Her fra en søndagsskole på sjømannskirken i 1969.
Sjømannskirken
Sjømannskirken i Singapore pleide å ta med seg sjøfolkene til Tiger Balm Garden. Her er mannskapet fra M/T «Texaco Bogota» og M/S «Tiranna» på utflukt med kirkestaben i 1972. (Bud &, Hilsen 16–17/1972)
Sjømannskirken
Sjømannsprester er eksperter på loddsalg, og de gjestende sjømannsprestene var primus motor for lørdagens loddsalg. Bildet er tatt under en prestesamling på sjømannskirken i Singapore i perioden 1977–1983.
Sjømannskirken
Bildet er tatt under en gudstjeneste med dåp på sjømannskirken i Singapore i perioden 1977–1995.
Sjømannskirken
En gjenganger i sjømannskirken i Singapores lørdagsprogram var grillkveld a la Wong. Wong var sjømannskirkens trofaste vaktmester, og grillkvelden han arrangerte inkluderte både slangetemmere og tryllekunstnere. Bildet er tatt i perioden 1977–1995.
Sjømannskirken
Sjøfolkene tar en pust i bakken på kirketerrassen i 1978 etter å ha bidratt i oppussingsarbeidet på sjømannskirken.
Sjømannskirken
Julelunsjen inntaes på kirketerrassen i Singapore, trolig en gang i 1980-årene.
Sjømannskirken
Det er hardt å jobbe på dekk under Østens brennende sol. Bildet er tatt i 1983 under et skipsbesøk fra sjømannskirken i Singapore.
Sjømannskirken
Sjøfolkene slapper av på sjømannskirken i Singapores luftige terrasse. Bildet er tatt i 1983.
Sjømannskirken
Julekort fra kirkestaben i Singapore i 1987–1988.
Sjømannskirken
Kirkestaben samlet til stabsmøte på terrassen med Malakkastredet i bakgrunnen. Fra venstre assistent/vaktmester Harald Skarsaune, assistent Reidun Guttormsen, svenskepresten Bo Sandberg og de norske sjømannsprestene Ivar Brobakken og Rune Skøyen. (Bud &, Hilsen nr. 11/1988)
Sjømannskirken
Fest på kjerka i Singapore! Kakedamene Christine Holm og Marit Thome stod for alle kakene, inkludert kirkekaken. Bildet er trolig fra 1990-årene.
Sjømannskirken
Bassenget som hører til sjømannskirken i Singapore er i bruk hele året, selv under julebasaren i 1993.
Jostein Sie /Sjømannskirken
Til den årlige julemessen ved sjømannskirken i Singapore i 1995 klippet, limet, sydde og strikket kvinneforeningen iherdig for å få nok varer. Her er to av kvinneforeningens medlemmer, Anita Lødrup og Ingvild Jensen, i full gang med salget. (Bud &, Hilsen nr. 10/1995)
Sjømannskirken
Lederen for Norwegian Business Association, Joh. A. Jacobsen, skuer ut over havneområdet i Singapore i 1996.
Sjømannskirken
Den nye kirkefløyen rommet et nytt og moderne kapell, og stod ferdig i 1998.
Sjømannskirken
Lars O. Kragholm fra sjømannskirken i Singapore på vei om bord for å besøke sjøfolkene i 2003. Selv om det stadig ble lengre mellom de norske sjøfolkene i havnen i Singapore, var de fremdeles en av sjømannskirkens hovedmålgrupper.
Sjømannskirken
I 2005 var det femti år siden Sjømannskirkens første utsendinger kom til Singapore. Valgjerd Svarstad Haugland fikk æren av å plante jubileumstreet i hagen foran sjømannskirken. Hun hadde god hjelp.
Sjømannskirken
Diakonal medarbeider ved sjømannskirken i Singapore, Jostein Frøyshov Danielsen, på skipsbesøk i 2013.
Sjømannskirken
Sjømannskirken etablerte seg litt nølende i Singapore i 1955. Det tok imidlertid ikke lang tid før organisasjonen ristet av seg all tvil. Sjømannskirken var kommet for å bli i den lille, men svært betydningsfulle bystaten i Sørøst-Asia.
Som et lite land, helt uten noen naturlige ressurser, har Singapores eksistens vært helt avhengig av verdenshandelen og skipsfarten. Byen etablerte seg tidlig som et økonomisk kraftsentrum, og utviklet seg i etterkrigstiden til verdens nest travleste havn og Sørøst-Asias ledende handels- og finanssentrum. Som en følge av havnens økende betydning – og siden Sjømannskirken ikke hadde noen virksomhet i Sørøst-Asia fra før – besluttet ledelsen i 1954 å starte opp prøvevirksomhet i Singapore.
Bestemmelsen om å satse i Singapore viste seg å være et godt valg, da den norske skipstrafikken på havnen viste seg å være minst dobbelt så stor som det en hadde regnet med på forhånd. De 1214 skandinaviske skipene som ankom Singapore i 1957 plasserte den nyetablerte virksomheten blant Sjømannskirkens travleste utestasjoner, og det var ikke lenger tvil om at det fantes et grunnlag for en sjømannskirke i havnen.
Den første utfordring for sjømannskirkens pionerer i Singapore ble å finne et egnet lokale. Det ble dannet en kirkekomite der blant annet den norske, svenske og den danske konsulen var med, og som en midlertidig ordning ble det leid en romslig bungalow. Stedet var ikke lett å finne, likevel var det tusenvis av sjøfolk som kom den nokså lange veien til sjømannskirkens lokaler de første årene.
De mange skandinaviske skipsanløpene i havnen viste seg snart uoverkommelig for en mann, og virksomheten i Singapore ble dermed styrket med en hjelpeprest i 1956. Han fartet uavlatelig i den vidstrakte havnen, for det var få av skipene som gikk til kai ved ankomst. Det ble derfor lange båtreiser til de fjerne ankerplassene og tankøyene, og for å spare på utgiftene reiste kirkestaben helst med ferjene, eller haiket med agenter, skipshandlere eller legen. Et skipsbesøk kunne alene ta flere timer, og sjømannsprestene så fram til å få råd til egen båt en gang i framtiden.
Gjennom gode kontakter i den anglikanske kirken i Singapore kom det et tilbud fra styret i sjømannshjemmet Connell House om gratis tomt til den anglikanske kirkes sjømannsmisjon, The Missions to Seamen, og Sjømannskirken. Tomten lå ideelt til, den var sentralt beliggende og lå rett ved sjømannshjemmet allerede eksisterende fasiliteter. Der hørte blant annet til et sjømannskapell – en vakker liten steinkirke som var åpen for sjømenn under alle flagg – i tillegg til et nyåpnet moderne svømmebasseng for sjøfolk. Det ble besluttet å bygge et større hus som de to organisasjonene skulle dele på, to selvstendige bygg bundet sammen og adskilt av en felles vegg, med stasjonslokaler i første etasje og boliger i andre etasje. Det nye bygget stod klar til drift i oktober 1957, og den ideelle beliggenheten viste igjen på besøkstallene på sjømannskirken som i tiden etter gjorde et hopp. I 1960 ble staben økt fra to til tre mann for å holde tritt med de mange skipsanløpene, og det yrende livet på sjømannskirken.
De gode tidene ved Connell House varte imidlertid bare til 1971, da myndighetene bestemte at hele området skulle eksproprieres. Kirketomten var riktignok bygslet for 30 år, med en nominell bygslingsleie på et pepperkorn pr. år. Men i kontrakten var det også en klausul om oppsigelse på seks måneders varsel i tilfelle tomten trengtes til offentlige formål. Og brått gjorde den nettopp det.
Den lille steinkirken ble gjort om til klubb for singaporere som hadde avtjent sin verneplikt og gått over i reservetroppen, og det gamle leseværelset ble et kinesisk spisested. Sjømannskirken i Singapore var brått tilbake der en startet i 1955, i en uegnet og kostbar bungalow. Bungalowen i Telok Blangah Road var manglet mulighet til avkjøling, og på grunn av de klimatiske forholdene ble det ubehagelig varmt og fuktig på kirken både for kirkestaben og for gjestene.
I 1977 skjøt sjømannskirken i Singapore imidlertid gullfuglen, i form av et flott og godt egnet lokale for virksomheten. Etter å ha kjempet seg igjennom mye byråkrati og formaliteter lyktes kirkerådet å registrere sjømannskirken som en juridisk størrelse i Singapore, med mulighet for å kjøpe fast eiendom. Utlendinger hadde nemlig ikke uten videre lov til å kjøpe eiendom i Singapore. En lyktes å finne en flott eiendom i Pasir Panjang Road, som lå vakkert til på toppen av den bratteste bakken i Singapore, med flott utsikt til Malakka-stredet og den store containerhavnen. Eiendommen lå høyt og fritt og i et rolig område litt unna sentrum, og den nye kirken ble innviet 17. april 1977.
Det viste seg snart at Sjømannskirken hadde gjort et kupp da de kjøpte eiendommen. Verdien mangedoblet seg i løpet av få år, i en slik grad at Sjømannskirken mest sannsynlig ikke hadde hatt råd til investeringen kun kort tid etter kjøpet. Bygningen ble beholdt omtrent som den var den ble kjøpt, med unntak av et tilbygg fra 1998, som inneholdt et nytt og større kapell, moderne utstyrt med både aircondition og lydanlegg.
Arbeidet ved sjømannskirken i Singapore siktet seg hovedsakelig inn på tre grupper: Det var sjøfolkene, turistene og den forholdsvis betydelige gruppen med nordmenn bosatt i byen for en kortere eller lengre periode. Singapore fikk etterhvert den største konsentrasjonen av norsk næringsliv i Asia, og få norske bedrifter etablerte seg i vedensdelen uten en avdeling i Singapore. Også den betydelige svenske forretningskolonien i Singapore kom under kirkens virksomhet fra 1985, da Sjømannskirken inngikk et tett samarbeid med Svenska kyrkan i utlandet om driften av kirken. Etterhvert som sjøfolkene ble en stadig mindre gruppe, ble ressursene flyttet over til å drive menighet blant de bosatte nordmennene og svenskene. Blant innslagene som ble faste poster i sjømannskirkens menighetsarbeid finnes både voksenkor og barnekor, kvinneforening, lekegrupper, forretningslunsjer, lørdagsgrøt, fotball, grillkvelder og for ikke å glemme søndagsgudstjenestene.
Ved inngangen til jubileumsåret 2014 kunne sjømannskirken i Singapore sies å være en livskraftig og veletablert del av Sjømannskirkens virksomhet. Kirkestaben inviterte fortsatt til vafler og et bad i bassenget – en nesten seksti år gammel tradisjon.
Kilder