USTABILT NETT TIL SJØS.
– Hva vil det si å være nettkonfirmant, Jenny?
– Det er et opplegg som går ut på å fullføre ti nettbaserte oppgaver om kristen tro og om det å være menneske. Til hvert tema skal man se en video og lese utvalgte tekster. Så skal man svare på noen spørsmål som sendes til en sjømannsprest, som fungerer som en konfirmantleder. Presten leser gjennom besvarelsene, og kommer med kommentarer og ekstraspørsmål om nødvendig.
– Hvordan var det å følge undervisningen på nett?
– Det var greit. Jeg lærte mye nytt om ting jeg ikke visste så mye om fra før av, som for eksempel Gud og Den hellige ånd. Mange av spørsmålene ga meg også noe å tenke på, men jeg savnet å snakke med andre konfirmanter og høre deres mening om ting.
– Hva var den største utfordringen?
– Siden vi tilbrakte mange dager langt fra land, hadde vi veldig varierende og ustabil nettilgang. Så da vi først fikk koblet oss på et nett, brukte jeg den tiden på å løse konfirmantoppgavene, sier Jenny.
– Hva synes dere som foreldre om opplegget?
– Sammenlignet med tradisjonell konfirmantundervisning, legger nettkonfirmanttilbudet opp til en mer selvstendig læring. Man må selv tenke gjennom svarene uten direkte innspill og kontakt med presten eller andre konfirmanter. Fordelen med opplegget er at oppgavene kan løses når det passer best for ungdommen, forteller Lene.
– Ble det noen teologiske samtaler om bord?
– Ja, noen diskusjoner ble det. Det er jo store spørsmål og vanskelige temaer om livet som tas opp i løpet av konfirmanttiden, sier Lene.
– Samtidig opplevde vi tilbakemeldingene fra sjømannspresten underveis som både gode og oppklarende. Jenny fikk også tilbud om å delta på en konfirmanthelg i Sjømannskirken i New York, men det ble for knapt med tid siden vi var på Cuba da. Vi planla å besøke Sjømannskirken i Miami, med det ble det dessverre ikke noe av på grunn av koronapandemien.