Jazzkirken Sjømannskirken i New Orleans ble formelt nedlagt sommeren 2016.

«Jazzkirken» lever videre

Lokale krefter overtar kirkedriften i New Orleans.

Sjømannskirkens generalforsamling vedtok å legge ned virksomheten i Prytania Street i sommer. Siden da har lokale krefter i det norske miljøet jobbet for å etablere en ny jazzkirke i de samme lokalene.

Nå er det klart at overdragelsen vil skje 1. februar 2017. Den nye kirken vil bli drevet under navnet «Scandinavian Jazz Church and Cultural Center of New Orleans».

–Vi er glade for at lokale krefter ønsker å videreføre en jazzkirke i byen. Vi ser frem til et godt samarbeid med den nye kirken, selv om Sjømannskirken nå formelt trekker seg ut, sier utenlandssjef Jan Tommy Fosse.

Ansatte fra Sjømannskirken i Houston vil gjennom en månedlig besøkstjeneste holde gudstjenester på norsk i New Orleans. I tillegg kommer sjømannsprest Frank Skofteland til å være involvert i prosessen frem til overdragelsen på nyåret.