Vaffelens dag: Siden slutten av 1800-tallet har vaffelen vært en viktig del av arbeidet i Sjømannskirker rundt om i verden. For oss er ikke vaffelen bare mat, men også et sterkt symbol. På fredag drar vi til vinneren av vaffelkonkurransen med vaffeljern, røre og hjertevarme!

Se video:Vant vaffelbesøk på Vaffelens dag!

25. mars var Vaffelens dag. Vi markerte dagen med rykende ferske vaffelhjerter hos vaffelbesøkvinner O. Westad og Sønner AS.

Sjømannskirken har lange tradisjoner for å servere vafler når vi møter mennesker, enten ute i verden eller hjemme i Norge. Siden slutten av 1800-tallet har vaffelen vært en viktig del av arbeidet til Sjømannskirken rundt om i verden. For oss er ikke vaffelen bare mat, men også et sterkt symbol.

Vaffelbesøk fredag

I år som i fjor besøkte vi en heldig arbeidsplass og laget i stand skikkelig vaffellunsj i forbindelse med Vaffelens dag.

Vinner av konkurransen i år ble O. Westad og Sønner AS i Ås. På fredag 24. mars dro vi dit med vaffeljern, røre og hjertevarme.

Transportselskapet i Ås ble trukket ut blant over 100 nominerte i konkurransen. «Disse gutta og jentene fortjener virkelig et lite solgløtt i travle dager. Og vi fire på kontoret tar også gjerne en vaffel», skrev Kari Bjerknes i administrasjonen, som nominerte bedriften.

Se video fra vaffelbesøket på vår Facebook-side.

Mer enn mat

– For oss er vafler så mye mer enn mat. Vaffelhjertet symboliserer den hjertevarmen vi ønsker å møte alle mennesker med. Derfor vil vi gjøre litt ekstra ut av Vaffelens dag, sier Vigdis Alte, teamleder for Norgesarbeidet i Sjømannskirken

Prøv våre oppskrifter!

Hver sjømannskirke har sin egen tradisjonsrike vaffeloppskrift, og alle har sin egen lille vri på denne tradisjonelle delikatessen. Kanskje du selv vil prøve en av de forskjellige oppskriftene fra våre sjømannskirker verden rundt på vaffelens dag? Her har vi samlet alle vaffeloppskriftene våre.

Verdens beste vaffel

Hvert år blir det arrangert kåring av «verdens beste vafler». Det uhøytidelige mesterskapet i regi av Sjømannskirken har skapt stort engasjement blant nordmenn i inn- og utland siden 2002.

I 2022 var det Sjømannskirken på Gran Canaria som kunne smykke seg med den gjeve tittelen «verdens beste vafler».

Hvorfor feirer vi vaffeldagen?

I følge Opplysningskontoret for brød og korn er den offisielle forklaringen på markeringen av vaffeldagen at vi i middelalderen feiret Vår frue (jomfru Maria) 25. mars. Dette var dagen da Maria mottok budskapet om at hun var gravid med Jesusbarnet fra engelen Gabriel. Dagen er en av kirkens høytidsdager, og er en festdag midt i fastetiden.

I Norge og Sverige skal denne dagen ha blitt feiret med kake, men etter hvert ble det vanlig å spise vafler. En teori om hvorfor det ble vafler, er at det kommer fra det svenske ordet «Vårfrudagen», som gjennom språklig endring ble til «Våffeldag». Dette kan du lese mer om på Nordiska museet sine nettsider

Funfact om vafler:

• Vaffelen slik vi kjenner den kom til Norge på 1700-tallet
  • På den tiden veide et vaffeljern rundt åtte kilo, og hadde langt håndtak slik at man kunne bruke det over åpen ild
  • Cornelius Swarthout tok patent på et forbedret vaffeljern den 24. august 1869. Amerikanerne feirer vaffeldag på denne datoen
  • Verdens første elektriske vaffeljern ble laget i 1911 av hvitevare-produsenten General Electric
  • Årlig blir det solgt rundt 200 000 vaffeljern i Norge
  • I følge Guinnes World Records er verdens største vaffel 2,47 m i diameter, med en vekt på hele 50 kg! Rekorden ble satt 29 juni 2013 i Nederland.

I 2022 var det Sjømannskirken på Gran Canaria som stakk av med seieren i kåringen av
«verdens beste vafler»

Se oppskriften her!