Velkommen til bryllup i Hamburg og omegn

Sjømannskirken i Tyskland betjener både Hamburg og Berlin. Vi har vigselsrett for par med innvilget norsk prøvingsattest, men ikke for tyske statsborgere. For dem kan vi tilby forbønn og kirkelig velsignelse av et allerede inngått ekteskap.
Vielsesseremonien kan avholdes på en av de to sjømannskirkene, eller andre steder i Tyskland etter nærmere avtale.
Ønsker du vielse i Berlin og omegn kan du gå til kirkens nettsider her.

1. FORESPØRSEL OM TID OG STED FOR VIELSE

Dere må starte med å avtale tid og sted for bryllupsseremonien.
Bruk lenken under for å sende inn ønsket tidspunkt og sted i Hamburg eller omegn. Vi sjekket så om vi har ledig prest på ønsket dato, tidspunkt og sted og tar snarlig kontakt med dere for nærmere avtale.

Send inn forespørsel om tidspunkt her

2. KONTAKTSKJEMA OG BETALING FOR VIELSEN

Når fast avtale om tidspunkt og sted for vielse er gjort, bekreftes avtalen med betaling for vielsen. Vi sender deg en bekreftelses e-post med lenke til kontaktskjema og  betaling. Lenken vi sender er samme lenkes du finner her under for skjema for betaling og registrering av kontaktdata.

Send inn kontaktskjema og betal for vielsen her

3. MUSIKK TIL VIELSEN

Mange vil oppleve at det å få med seg en musiker i bryllupsseremonien vil gjøre seremonien enda et hakk mer høytidelig og sterk. Men det er også anledning til avspille digital musikk i seremonien. Gå inn på lenken nedenfor for å finne forslag til bryllupsmarsjer og salmer til bryllupsseremonien. Send oss gjerne forslag til inngangsmusikk, et par salmer og utgangsmusikk til vielsen, så vil sjømannspresten gi en respons på om ønskene lar seg gjennomføre når det skal utbeides et enkelt programark, i god tid før seremonien.

Velg  musikk  her

4. PRØVINGSATTEST

For å kunne bli viet, må dere skaffe en prøvingsattest fra skatteetaten. På denne nettsiden finner dere all nødvendig informasjon om hvordan dere søker om prøvingsattesten, samt et skjema som kan brukes for å sende inn søknaden til oss. Vennligst merk at prøvingsattesten ikke kan være eldre enn 4 måneder, og den må være hos oss senest 1 måned før vigselen. Når dere har mottatt prøvingsattesten, er det enkelt å laste den opp som en PDF-fil i skjemaet. Klikk på lenken nedenfor for å komme til skjemaet.

Send inn din prøvingsattest her

5. VIGSELSSAMTALE

Før selve seremonien inviterer sjømannspresten til en hyggelig samtale med brudeparet. Her vil brudeparet og presten bli bedre kjent med hverandre og gå gjennom alt det praktiske knyttet til handlingen og innholdet i seremonien. Tidspunktet for samtalen avtales i forkant på telefon/e-post, mens selve samtalen gjennomføres på Teams/telefon noen dager før seremonien.

Sjømannsprest Marte Solbakken Leberg               Sjømannsprest Espen Dahlgren Doksrød
Mob. +49179213403                                                   Mob. + 47 90963080
E-post:msl@sjomannskirken.no                               E-post:edd@sjomannskirken.no

Sjømannskirken
i Hamburg

Når kan du gifte deg?

Vi ønsker å være mulig fleksible for dato og tidspunkt for gjennomføring av  bryllupsseremonier på de to sjømannskirken i Hamburg og i Berlin.
Seremonier kan også gjennomføres andre steder i Tyskland.
 I utgangspunktet kan vi arrangere vielse alle ukedager etter avtale. Unntatt er høytidsdager som i påske, 17.mai, og ved ferietider i juli/august måned.

Priser for bryllupsseremonien

Sjømannskirken er en frivillig organisasjon. Driften av Sjømannskirken i Hamburg og Berlin finansieres lokalt ved gaver og inntekter fra lokale arrangementer, vielser, basar etc.

Vielse på Sjømannskirken
i Hamburg eller Berlin

koster 700 euro inkludert pianist eller organist.

Vielse andre steder i Tyskland
koster også 700 euro. Her stiller prest opp, men øvrige utgifter til lokal musiker, og andre utgifter står brudeparet for. Ekstra utgifter for transport, kost og evt. losji for prest etter-faktureres.

Forbønn for borgerlig inngått ekteskap
Samme pris som for vielse.

Kansellering av avtalt vielse
innen 30 dager før bryllupet: All forhåndsbetaling unntatt NOK 2000 refunderes. Ved avbestilling etter den tid, refunderes ikke betaling.

Vigselsseremonien

Det er den samme seremonien som brukes i kirken i Norge. En vielse varer normalt 20-35 minutter alt ettersom hvor mye man ønsker av sang/musikk eller andre innslag.
Etter vigselen serverer vi alkoholfri sekt til brudefølget. Ved større vielser kan dere selv ta med drikke som serveres til øvrig bryllupsgjester.

Mer om vigselsseremonien

Servering etter seremonien

For bryllup på Sjømannskirken i Hamburg, kan dere bestille servering av kaffe og vafler for servering etter vielse. Pris for kaffe og vafler er 8 euro per kuvert utover 5 stk. De 5 første kuvertene er gratis.

Bestill servering her