New Orleans Jazz meets Gospel & Spirituals.

Velkommen til konsert med Gyldenløwe Brygge
tirsdag 5. november kl. 19.00

Kirkekonsert i god gammel New Orleans stil

Tirsdag 5. november skal det swinge i Sjømannskirken i Torrevieja. Da vil gla’jazz orkesteret Gyldenløwe Brygge sammen med Sjømannskirkens eget prosjektkor lage en konsert noe utenom det vanlige. Kirken skal fylles med swinglåter fra New Orleans og det skal klappes på både 2 og 4!

Både blues, Gospel og Spirituals var en forløper til New Orleans stilen av jazz som oppstod tidlig på 1900 tallet. Prosjektkoret og orkesteret vil ta oss med i en konsert hvor nettopp disse musikkstilene smelter sammen i skjæringspunktet som konsertens tittel bærer bud om.

Spirituals har gitt viktig opphav til jazz og gospel. I tillegg har musikalske tradisjoner fra Afrika, blues, og europeisk musikk (militærkorps, folkemusikk og kunstmusikk) bidratt til de levende musikkformene vi finner i Amerika i dag. Konserten vil vise hvordan spirituals ble omdannet fra rene salmer til swingende jazz, call-and-response tradisjonen mellom forsanger og kor, Mardi Gras feiringen i New Orleans, og den evige relevansen som denne musikken har. Konserten blir en slags fortelling på hvordan man endte opp i New Orleans med denne bakgrunnen.

Prosjektkor
I forbindelse med denne konserten vil kirkemusiker Rolf Axelsen Lie sette sammen et prosjektkor som skal delta sammen med Gyldenløwe Brygge. Er du interessert i å være med her, så ta kontakt med Rolf i Sjømannskirken. Det vil bli korøvelser utover fra september og frem til konserten.

Gyldenløwe Brygge kommer fra Drammen og har gjort konserter ved Sjømannskirkene i flere år. Sist gang de besøkte oss var høsten 2022. Da deltok også prosjektkoret i en lignende konsert. Så hvis du ikke fikk med deg den konserten, er muligheten nå til stede 5. november. Orkesteret har en energisk spillestil og spiller swing-jazz slik de gjorde på 1920-30-tallet. Dette er en gjeng med gamle dansemusikere og besetningen har bakgrunn fra Gardemusikkens Storband, Club7-Storbandet og Symfoniorkester. Sett av kvelden til en minnerik konsert!

Billettpris: 26 euro

Vi ser gjerne at du bestiller og betaler dine konsertbilletter her på nettsiden, bruk skjemaet under. Du vil da få en e-post med bekreftelse og billett(er) som du enten kan skrive ut eller vise på mobiltelefonen din ved inngangen.

Du kan også kjøpe billetter på kirken i åpningstiden. Eventuelt usolgte billetter selges i døra på konsertdagen.

Tilbake til høstens konserter og foredrag

Praktisk info

Sted: Sjømannskirken
Konsertdato: 5. november 2024
Konserten starter kl. 19.00
Dørene åpnes kl. 18.30

Billettpris: 26 €

OBS. Billetter fremvises på papir eller på mobiltelefon ved inngangen.

Velkommen på konsert!