Jobben de første sjømannsprestene ble satt til var ikke alltid like lett, og i begynnelsen stod de ganske alene om gjerningen. Men høyt arbeidspress, få hjelpemidler og tvilsomme lokaler stod ikke i veien for høye ambisjoner om å opprettholde standarden fra kirkene hjemme i Norge. Under gudstjenestene gjorde sjømannspresten selv tjeneste som både forkynner, forsanger, kirketjener og klokker. Ellers brukte sjømannsprestene mye av sin tid på oppsøkende virksomhet på sykehus og om bord i skipene. Det ble mange og lange roturer i havnebassengene, og de klatret om bord i skip til beket på leiderne tok huden av fingrene. Alt for å nå ut til flest mulig sjøfolk.
Allerede i 1865, året etter at Sjømannskirken ble stiftet, sendte organisasjonen ut sine første sjømannsprester. De første sjømannskirkene lå i Storbritannia, Belgia, Frankrike og Nederland – i større havnebyer besøkt av hundrevis av norske skip hvert år. Først ut var Leith, North Shields og Antwerpen i 1865, men ikke lenge etter fulgte etablering i Cardiff i 1866, London i 1868, Le Havre i 1873 og Amsterdam i 1876. I løpet av et drøyt tiår hadde Sjømannskirken dermed etablert seg i noen av de største havnene i Nord-Europa, som på mange måter utgjorde det viktigste området for norsk skipsfart på den tiden. Men det var ikke bare den norske skipsfarten som var bestemmende for hvor de første kirkene ble plassert. Det var i stor grad også avhengig av det lokale engasjementet blant fastboende skandinaver i de ulike havnebyene.
Den femte nordiske sjømannsprestkonferansen ble holdt i Helsingfors i 1925.
Sjømannskirken
Etter stiftelsen i 1864 etablerte Sjømannskirken seg i store havnebyer i Storbritannia og Belgia. Her er de første sjømannsprestene avbildet samlet. Fotografiet er tatt i perioden 1868–1869. Bak fra venstre: Sigval Skavlan (Antwerpen), Johan Storjohann (London), Andreas Hansen (Leith), Carl Lunde (Cardiff). Framme fra venstre: Peter Meyer (North Shields) og den skotske presten Alexander Campbell som også arbeidet blant skandinaviske sjømenn i Skottland.
31. mars–3. april 1911 ble det holdt et møte i Rotterdam for assistentene ansatt ved sjømannskirkene i Europa. Spørsmål som «Hva kan vi gjøre for at trække Sjøfolkene til os og vinde dem for Kristus?» og «Hvordan kan vi faa størst Utbytte av vore Skibsbesøk?» var oppe til diskusjon, i tillegg til temaer om «Det humane eller underholdende som Led i vort Arbeide». Øverst fra venstre: Thoresen, Sture, Stokke, Raaness, Theodorsen, Salvesen, Landro. (Bud & Hilsen nr. 19 & 20/1911)
Den fjerde nordiske sjømannsprestkonferanse trådte sammen i Ynglingeforeningens festsal i Bergen den 25. august 1921. Det var deltakere fra Sjømannskirken, Svenska kyrkan, Evangeliska Fosterlandsstiftelsen, Den danske sjømandsmission og Den finske sjømandsmission. Konferansen var mettet med faglig og åndelig påfyll, utveksling av erfaringer, friske diskusjoner og selskapeligheter. Hilsningstelegrammer ble sendt til de nordiske konger og den finske presidenten. (Bud & Hilsen nr. 19 & 20/1921)
Sjømannskirkens opprinnelige formål kom klart fram i organisasjonens første navn – Foreningen til Evangeliets Forkyndelse for skandinaviske Sømænd i fremmede Havne. Arbeidet skulle utføres systematisk og effektivt gjennom faste stasjoner bemannet av norske prester og med norsk kirkelig myndighet. Men hvor skulle en begynne?
Selv om Sjømannskirken allerede i løpet av sitt første år var godt i gang med å samle inn penger til saken, var utsendelsen av de første sjømannsprestene helt avhengig av lokal finansiering. Dermed var det ikke først og fremst antallet skandinaviske sjømenn i havn som ble bestemmende for hvor de første sjømannskirkene ble opprettet, men at det fantes et skandinavisk miljø som var villig til å engasjere seg i saken.
Sjømannskirkens grunnlegger, presten Johan Storjohann, hadde allerede før organisasjonen ble stiftet sikret bidrag til lønn fra lokale komiteer til sjømannsprest i Leith, havnebyen til Edinburgh i Skottland, og i Newcastle i Nord-England. Disse to havnene ble dermed det naturlige førstevalg for foreningen.
Samtidig videresendte Det norske misjonsselskap en henvendelse fra den evangeliske foreningen i Antwerpen. De oppfordret inntrengende til å sende en misjonær dit «for at forkynde Guds Ord for de 8000 skandinaviske Sømænd, som aarlig besøge denne Havn, hvor de i Regelen opholde sig 4 Uger og ere udsatte for mange og svære Fristelser». De lovet all mulig bistand til en slik utsending, og dermed ble Antwerpen vedtatt som Sjømannskirkens tredje utpost.
Sjømannskirken ønsket også gjerne å etablere seg i London i 1865, som var for skipsfartens hovedstad å regne. Der var det flere norske sjøfolk innom i løpet av et år enn i noen annen havneby. Men i London klarte ikke organisasjonen å skaffe til veie lokal finansiell støtte blant de fastboende. Først tre år senere lyktes en med å skape lokalt engasjement for saken og sende ut en sjømannsprest til den britiske millionbyen. Det ble ikke hvem som helst, men Sjømannskirkens grunnlegger, Johan Storjohann.
Den første sjømannskirken lå i Leith, havnebyen til Edinburgh i Skottland, og ble innviet 31. august 1868. Kirken ble bygget i typisk skotsk gotisk stil, men med noen spesielle arkitektoniske element som ledet tankene hen på Norge og havet – blant annet et høyt og smalt kirketårn, som var typisk skandinavisk, og fiskeskjell-formede heller på spiret. Bildet er tatt ca. 1885.
Kirken i Leith var i Sjømannskirkens eie i over hundre år. Her er et glimt fra kirkens indre, fotografert under en gudstjeneste i tiden etter andre verdenskrig. Bygget ble skadet i 1941 da en landmine gikk av like ved kirken, derav de gjenmurte vinduene framme ved alteret.
Sjømannskirkens andre utestasjon ble lagt til Newcastle i Nord-England. Det skandinaviske miljøet som i stor grad hadde bidratt til finansieringen av kirkebygget ønsket at den skulle ligge i Newcastle, men Sjømannskirken insisterte imidlertid på at sjømannskirken skulle bygges i North Shields der mesteparten av sjøfolkene ankom. Og slik ble det. Kirken ble innviet i desember 1868, og bildet er tatt i før 1914 en gang.
Et glimt fra kirkerommet i sjømannskirken i North Shields. For den nyetablerte Sjømannskirken ble North Shields et naturlig satsningsområde. For det første fordi det skandinaviske immigrantmiljøet der, med den svensk-norske konsulen i spissen, støttet økonomisk opp om arbeidet fra starten av. I tillegg var havnen tungt trafikkert av norske skip. Det kom rundt ti tusen skandinaviske sjøfolk til havnen årlig. Bildet er tatt i perioden 1868–1914.
Sjømannskirken
Det ble bygget et leseværelse i tilknytning til sjømannskirken i North Shields. Leseværelset var sjømannsprestens viktigste verktøy i konkurransen med kneipene i havnestrøket, og var et sted sjømennene kunne oppholde seg gratis og der de kunne på moralsk forsvarlig vis bruke fritiden sin i land.
Masteskogen i Cardiff, hovedstaden i Wales, påkalte tidlig Sjømannskirkens oppmerksomhet. I 1866 sendte organisasjon ut sin fjerde sjømannsprest til havnen. Bakgrunnen var det store antallet norske skip involvert i transport av norsk tømmer til byene rundt Bristolkanalen og med kull i retur til Norge. I tillegg var det mange langveisfarere som satte ut fra Cardiff. I 1860-årene ble havnen besøkt av minst seks tusen skandinaviske sjøfolk årlig. Bildet er fra havnen i Cardiff er trolig tatt i siste halvdel av 1800-tallet.
Sjømannskirkens aller første gudstjeneste i Cardiff ble holdt på det norske seilskipet «Korsfarer» i 1866. Etter å ha holdt til i et gammelt kapell i byen, startet Sjømannskirken byggingen av en egen kirke i 1868 inne i selve havneområdet. Kirken ble bygget i jern for at den lett skulle kunne flyttes, og ble innviet 16. desember 1869. Her fotografert i perioden 1869–1877.
Sjømannskirken som stod ferdig i havneområdet i Cardiff i 1869, viste seg snart for liten og ble endret og bygget på i flere omganger. Her er et glimt fra interiøret i kirken slik det var i 1920.
Også i Cardiff ble det bygget et leseværelse i tilknytning til sjømannskirken. På grunn av sin gode beliggenhet inne i selve havneområde var det godt besøkt, og det gikk ikke langt tid mellom hver gang grammofonen var i bruk. Bildet er tatt før 1914.
Allerede i 1865 gjorde Sjømannskirken forberedelser til å etablere seg i London, på den tiden sjøfartens sentrum. Men det var først tre år senere at arbeidet kom i gang. De første gudstjenestene og møtene ble holdt på et seilmakerloft nede ved dokkene, men den 1. mai 1872 ble Ebenezerkirken i Surry Docks innviet bare en kort spasertur unna for sjøfolkene. Her er kirken avfotografert i 1914.
Sjømannskirken
De første sjømannsprestene og assistentene drev en omfattende og rutinemessig reisevirksomhet til nærliggende havner for å holde møter og gudstjenester for sjøfolkene også der. Newport var en av dem, den lå ikke langt fra Cardiff, litt lenger inn i Bristolkanalen. I 1890 ble det innviet en egen sjømannskirke i havnen og ansatt en fastboende assistent på kirken. Fotografiet viser kirkerommet slik det var i år 1900.
Sjømannskirken
Det var ikke det store antallet norske skip som ankom Barry, ved munningen til Bristolkanalen, likevel startet Sjømannskirken opp virksomhet i havnen. Kirken i Barry ble innviet 27. april 1890, og var ubemannet fram til 1917. Her er vaktmester Martinius Larsen fotografert utenfor kirken i 1929.
De første sjømannsprestene satte umiddelbart i gang arbeidet da de kom til sin nye arbeidsmark. Anders Hansen ble den første sjømannspresten som ble sendt ut. Den 30. juli 1865 holdt han sin første preken i det gamle sailors home i Leith hvor det var samlet omtrent 60 sjømenn og fastboende.
Omtrent to måneder senere, 22. september 1865, ankom Sigval Skavlan til sin post i Antwerpen og rapporterte hjem at «Igaar blev altsaa for første Gang Gudstjeneste paa Norsk afholdt paa min Station. Omtrent 150 personer af begge Kjøn, deels Sømænd, deels i Byen bosatte Folk, indfandt sig». Han nevnte spesielt en enke fra Bergen på 83 år som kom til ham etter gudstjenesten – hun hadde ikke hørt et norsk gudsord forkynt på 38 år.
I tillegg til søndagsgudstjenestene, holdt sjømannsprest Skavlan også ukentlige bibellesninger, men det var ikke uten videre lett å finne fram til de skandinaviske skipene for å invitere sjømennene med. Særlig de som lå fortøyd i de eldre bassengene i havnen var vanskelig å nå, for skipene der lå på kryss og tvers i «en uhyre Masteskov». Når været var mildt, og kveldene lyse, avholdt Skavlan like godt disse møtene ombord på et av skipene, som regel i lasterommet på et halvlosset trelastfartøy. Slike samlinger var populære og samlet opp i mot 120 mennesker. Takket være engasjement fra kapteinene var det til tider lite å utsette på lokalet:
Naar jeg har holdt Aftenandagt i Skibsrummene, har flere Kapitainer gjort sig megen Umage med at smykke Lokalet. Det har i Sandhed været mig en Hygge. Naar Segl og Flag ere udspændte paa alle Sider, Vimpler slyngede hen over bjælkerne, Lys stukne op rundt om Væggene og farvede lanterner ophængte i Baggrunden, saa befinder man sig ikke længre i et Skibsrum, men i en smuk Sal. Første sjømannsprest i Antwerpen, Sigval Skavlan, Bud & Hilsen, nr. 1 & 2/1865
Også Peter Meyer som ankom havnebyen Newcastle høsten 1865 som første norske sjømannsprest, fikk kjenne arbeidet på kroppen. For å nå ut til de nærmere 10 000 skandinaviske sjømennene som årlig kom til havnen, ble han rodd to–tre timer på floden hver dag for å oppsøke de nyankomne skipene. Men det var umulig for én mann å nå ut til alle, de var så mange og lå så spredt. I løpet av det første året klarte han å gjennomføre over 600 skipsbesøk, noe han så som en viktig del av gjerningen:
Saaledes gaar det fra Skib til Skib opad begede Leidere, saa at Næverne blive sorte som beg. Det er dog en fortræffelig Fornøielse; naar jeg ikke faar altfor tvære Svar, saa er jeg meget glad ved at gjøre denne Del af Gjerningen, der er ligesaa vigtig som den offentlige Forkyndelse. Første sjømannsprest i North Shields, Peter Meyer, Bud & Hilsen, nr. 1 & 2/1865
Det var i begynnelsen vanskelig å få leid skikkelige lokaler til gudstjenestene, og prestene måtte derfor ta til takke med det som var tilgjengelig og bruke sine kreative evner. Johan Storjohann, som ble den første sjømannspresten i London, gjorde bruk av et seilloft i dokkestrøket den første tiden. Han brukte seilduksruller som prekestol, dekket med et blått Betelflagg, mens brede planker tjente som tilhørerbenker. Det var bare den fare, skrev Storjohann, at når en av plankene brakk, kunne litt tyngre tilhørere fristes «til at tenke mere paa sine Legemers Sikkerhed end paa sine Sjæles!». Bygging av skikkelige kirkebygg ble snart en prioritert oppgave for sjømannsprestene og for organisasjonen som helhet.
Den nye trekirken stod ferdig på vårparten og ble innviet bare timer før første verdenskrig brøt ut. Dette bildet viser alterpartiet før det fikk sin karakteristiske veggdekorasjon.
Jens Andreas Saxe/Sjømannskirken
Sjømannskirken i Antwerpen var mer en katedral enn en unnselig sjømannskirke. Det ble en stor overgang for sjømannspresten, som de første årene gjerne holdt møtene nede i lasterommene på halvlossede trelastfartøy. Kirkerommet avbildet i 1870.
Sjømannskirken/Bergens Sjøfartsmuseum
Etter å ha etablert virksomhet i både Belgia og Frankrike stod Nederland for tur. Sjømannsprest Jonas Anton Dahl ankom Amsterdam i juni i 1876, og i 1882 gikk Sjømannskirken til innkjøp av et eget hus som ble innredet til sjømannskirke. Det nye kirkerommet avfotografert i 1882.
Sjømannskirken/Bergens Sjøfartsmuseum
Le Havre ble etablert som den sjette i rekken av Sjømannskirkens utestasjoner, og det første kirkebygget var en hvitmalt jernkirke som stod ferdig i 1875. Bildet er trolig tatt i 1920-årene.
Sjømannskirken
Etter å ha etablert virksomhet i både Belgia og Frankrike stod Nederland for tur. Sjømannsprest Jonas Anton Dahl ankom Amsterdam i juni i 1876, og i 1882 gikk Sjømannskirken til innkjøp av et eget hus som ble innredet til sjømannskirke. Det nye kirkerommet avfotografert i 1882.
Sjømannskirken/Bergens Sjøfartsmuseum
På oppfordring fra det skandinaviske miljøet i Antwerpen i Belgia ble den beryktede havnen vedtatt som Sjømannskirkens tredje utpost i 1865. Det ble den første sjømannskirken på kontinentet. Sjømannskirken, eller katedralen som den ofte ble kalt, stod ferdig i 1870, og var i drift helt fram til Sjømannskirkens 150-års markering i 2014.
Sjømannskirken/Bergens Sjøfartsmuseum
Rotterdam ble en stadig viktigere havn for norsk skipsfart, og det som først var en bistasjon under sjømannskirken i Amsterdam ble Sjømannskirkens hovedstasjon i Nederland i 1892. Sjømannskirken delte i begynnelsen lokaler med det skandinaviske sjømannshjemmet på Boompjes 92, men i 1910 ble bygget kondemnert og sjømannsprest Jens Andreas Saxe satte i gang arbeidet med å samle inn midler til å bygge en egen norsk sjømannskirke i byen. I 1914 var byggingen i gang.
Jens Andreas Saxe/Bergens Sjøfartsmuseum
Le Havre lå ved Seinens munning i Normandie og var en av Europas største havner. Byen fungerte som innskipningshavn for Paris i tiden før Seinen ble oppmudret. Her er kirkerommet i sjømannskirken avfotografert i 1939.
Et av spørsmålene som stod uavklart i Sjømannskirkens første tid var hvordan sjømannsprestene skulle forholde seg til de fastboende skandinavene på stedet. På den ene siden var de utenfor målgruppen, som jo var sjøfolkene. Men på den andre siden var virksomheten helt og holdent avhengig av hjelp og støtte fra de lokale miljøene. Sjømannskirken oppfordret sjømannsprestene til å skape faste former rundt engasjementet lokalt, å danne menigheter og komiteer som jobbet både for å finansiere driften av sjømannskirkene og de planlagte nybyggene.
Den første menigheten ble grunnlagt i Antwerpen som ved sin stiftelse 24. november 1865 hadde 23 mannlige medlemmer. De var alle fastboende skandinaver og til kirkeforstandere ble det valgt en skipshandler og en megler. Menigheten bidro til gudstjenesten ved årlige bidrag. I North Shields sluttet bofaste skandinaver seg sammen i en forening på oppfordring fra sjømannspresten i januar 1866. De bidro økonomisk til arbeidet og bisto sjømannspresten i sin gjerning.
Det ble også stiftet en menighet i Leith. Første pinsedag i 1866 etter høymessen samlet sjømannsprest Hansen skandinavene til et møte for å etablere den skandinavisk-lutherske menighet. Menigheten talte ved stiftelsen 26 voksne medlemmer og ett barn – fire nordmenn, resten danske. Ni av dem bodde i Glasgow og fire i Grangemouth. De var innforstått med at deres sjelesørgers fremste plikt var å virke for sjømennenes åndelige vel. I løpet av året vokste menigheten til 50 voksne medlemmer, og begynte med en gang å jobbe for et eget kirkehus i Leith.
Undertegnede i Leith og Omegn bosatte Skandinaver, som samtlige bekjender sig til den evangelisk-lutherske kirke, har idag i den treenige Guds, Faderens, Sønnens og den Helligaands, Navn besluttet til vor Opbyggelse og Befæstelse i den kristelige Tro og den lutherske Barnelærdom at forene os tilsammen som Brødre i Herren til en Menighed, der bliver at kalde «den skandinavisk-lutherske Kirkes Menighed i Leith», der vedkjender sig den norske evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter, Alterbog og Ritual som sine og anerkjender som sin Sjælesørger den Prest, som af den i Norge stiftede «Forening til Evangeliets Forkyndelse for skandinaviske Sjømænd i fremmede Havne» er ansat i Leith. Stiftelsesdokumentet til menigheten ved sjømannskirken i Leith, signert første pinsedag 1866.
Helt siden 1867 hadde Sjømannskirken betalt presten ved den norsk-lutherske immigrantmenigheten i New York for å tilby kirkelig betjening til norske sjømenn. I 1878 opprettet Sjømannskirken selv virksomhet i byen. Året etter flyttet organisasjonen inn i egne lokaler i den tidligere St. Paul's Methodist Church i William Street. Bildet er tatt under en fest i den første kirken i William Street, trolig i 1920-årene.
Sjømannskirken/Bergens Sjøfartsmuseum
Nord- og Sør-Amerika ble fra 1876 av Sjømannskirkens hovedsatsingsområde. Sjømannskirkens første oversjøiske utsending ble da sendt til Pensacola og Quebec. Arbeidet var sesongbasert – sjømannspresten virket i Pensacola i vinterhalvåret og i Quebec i sommerhalvåret ettersom havnen i Quebec ble islagt rundt oktober og ingen skip dermed kunne komme inn. Sjømannspresten tok da den fire dager lange turen for å ta opp arbeidet i Pensacola fram til isen nok en gang smeltet i Quebec en gang på vårparten. Bildet viser sjømannskirken i Pensacola og er tatt etter 1887 da kirken stod ferdig.
Sjømannskirken/Bergens Sjøfartsmuseum
Sjømannskirken i Mobile, bildet er trolig tatt under første verdenskrig.
Sjømannskirken/Bergens Sjøfartsmuseum
Til tross for at sjømannspresten de første årene bare var tilstede i vinterhalvåret, ble det likevel bygget en egen kirke i Pensacola som stod ferdig i 1878. I 1885 brant imidlertid kirken ned til grunnen, men både sjøfolk og fastboende nordmenn gikk sammen og reiste et nytt kirkebygg på den samme tomten. Denne gangen bygget i stein for å unngå at kirken kunne brenne ned igjen. Den nye kirken stod ferdig i 1887. Bildet viser kirkerommet i den nye kirken.
Sjømannskirken/Bergens Sjøfartsmuseum
Norsk skipsfart på havnene i Mexicogulfen blomstret på slutten av 1800-tallet. Etter at Sjømannskirken hadde startet arbeid i Pensacola i 1876, etablerte de seg derfor også i Mobile i 1893. Mobile ble underlagt sjømannskirken i Pensacola, med egen assistent som tok seg av den daglige driften av leseværelset. Her fra en kaffetur med sjøfolkene i Mobile i 1897.
Sjømannskirken/Bergens Sjøfartsmuseum
Sjømannskirken etablerte seg i New Orleans i 1906, Norsk skipsfart på New Orleans var på begynnelsen av 1900-tallet betydelig, og byen seilte opp som en av USAs største havnebyer. Fra havnen i New Orleans tidlig på 1900-tallet.
Sjømannskirken/Bergens Sjøfartsmuseum
I 1988 sendte Sjømannskirken ut sin første sjømannsprest til Buenos Aires. Havnekvarterene i Boca og Baraccas hadde dårlig rykte på seg blant skandinaviske sjøfolk, som døpte Buenos Aires «den verste byen i verden».
Sjømannskirken/Bergens Sjøfartsmuseum
Selv om Sjømannskirken i første omgang fokuserte organisasjonens kreftene i de nære farvann rundt Nordsjøen, tok det ikke lang tid før en rettet oppmerksomheten mot forholdene i amerikanske havner. Sjøfolkene der var langt mer hjelpeløse under sykdom og arbeidsløshet enn i europeiske områder. Dessuten var grensen mellom sjømann og emigrant nokså flytende. De kom inn i et miljø der muligheten til å nå toppen var til stede for alle, men risikoen for å gå til bunns var også større enn i stabiliserte forhold. Da Den norsk-lutherske Synode dannet sin egen menighet i New York i 1866 inngikk Sjømannskirken et samarbeid med dem, der de bidro med midler mot at emigrantmenigheten virket blant de mange norsk sjøfolkene i New York havn. Bildet viser en av de norske skoleskipene på vei inn til New York, en gang før 1964.
Norsk Telegrambyrå/Bergens Sjøfartsmuseum
Sjømannsprestene jobbet aktivt for å nå ut til flest mulig, og la mye tid og krefter i å reise til nærliggende havner for å komme i kontakt med skandinaviske sjømenn også der. Flere og flere av nabohavnene ble lagt under sjømannskirken som bistasjoner. I Leith tok sjømannspresten opp arbeid i Grangemouth og Glasgow allerede fra begynnelsen av, og litt senere også Greenock. Sjømannspresten i Cardiff dro ukentlig til Swansea og Newport. Det betydde «en uafladelig Jagen fra Studerekammerets Stilhed ud paa Reiser», som i følge sjømannsprestene selv til tider kunne gå ut over kvaliteten på prekenene.
Sjømannskirken ble etterhvert kjent som en god presteskole. I arbeidet ute på sjømannskirkene kom de unge prestene inn under vilkår og forhold som virket utviklende både på «erkjendelses- og hjertelivet». Og de høstet mange slags erfaringer av livet i de store utenlandske havnene som senere kunne utnyttes til velsignelse for menighetene hjemme i Norge. Men for mange av prestene ble arbeidspresset en utfordring. Stressnivå ble for Storjohann i verdenshavnen London etterhvert et problem. Bare skipsbesøkene, med opp til firehundre skandinaviske seilskuter til enhver tid liggende, var overveldende. Det hendte at han halte seg ombord i tjuefem skip om dagen, «saa Beget paa Lederene tog Huden af mine Fingre». I tillegg kom alle sykebesøkene, «hvor man ofte faar gjøre 3 Jernbanerejser, om end ikke Dagsrejser, midt inne i Byen, førend man endelig træt og udmattet naar sit Maal».
Det var fare for at alt dette kunne gli ut i en eneste «travel, stundesløs Forretningsgjerning». For sin egen del risikerte sjømannspresten, foruten fysiske følger, også skade på sitt gudsliv. På det området var Storjohann forut for sin tid, han tok opp faren for utbrenthet blant medarbeidere i Sjømannskirken og foreslo preventive tiltak som permisjonsperioder, økt bemanning ved stasjonene, ansvarsdelegering og pleie av det kristne fellesskap kollegene i mellom gjennom jevnlige prestekonferanser. Den store arbeidsbyrden som alene lå på sjømannsprestens skuldre kom også til syne under gudstjenestene:
Jeg behøver ikke at paapege, hvilke Vanskeligheder der frembyder sig for Gudstjenestens høitidelighed og Skjønhed, naar Presten, som ogsaa maa være klokker, tillige skal være forsanger. Naar jeg – overeenstemmende med mit Princip, at gjøre min Virksomhed til en stationær Virksomhed «i Udlændigheden» for Hjemmets kirke – søger at gjøre Gudstjenesten saa hjemlig som muligt, altsaa med fuld messe, bliver Tjenesten højt anstreængende. Jeg betænker mig derfor ikke paa snarest muligt at anskaffe Harmonium. Første sjømannsprest i Antwerpen, Sigval Skavlan, Bud & Hilsen, nr. 1 & 2/1865
Etter hvert fikk sjømannsprestene forsterkninger. Sjømannskirkene ble blant annet bemannet med assistenter som fikk ansvar for leseværelsene, senere også husmødre, og vaktmestre som hadde ansvar for selve bygningsmassen.
Marie Michelet, for ettertiden mest kjent for sitt arbeid for husmødrenes sak i Norge, var datter av Johan Storjohann – initiativtakeren til stiftelsen av Sjømannskirken. Storjohann ble ansatt som den første sjømannspresten i London i 1868, og hennes barndomsminner skriver seg fra Londons dokkekvarter. I sine erindringer gir hun et førstehånds innblikk i hvordan livet i en sjømannsprestfamilie artet seg på denne tiden, om gudstjenestene i reperbanen i dokken, om møtet med «skikkelige sjømenn» og en slitt og overanstrengt far som slet seg ut på arbeidet. Også hennes mor, Nanna Storjohann, var som sjømannsprestefrue sterkt involvert i arbeidet:
Når jeg tenker på mine foreldre fra den tid, har jeg et inntrykk av et intenst arbeid. Min far meget hjemmefra – hvor ante vi barn jo ikke – og min mor alltid i virksomhet for å stelle i stand til eller rydde op efter gjester, foruten deres felles intense samvær med alle disse gjester som fylte huset dag ut og dag inn, og hvor vi dels fikk være til stede, dels måtte «være snilde barn på barneværelset». Men eftersom vi blev større, blev disse «fremmede» våre venner. Der var almen jubel når Andreas Hansen kom fra Leith, eller Peter Meyer fra Newcastle. [...]
Mest interessant var naturligvis «virkelige sjømenn». De «talte» ikke, – de bare «snakket». Og med dem fikk vi lov å snakke. Og små som vi var, følte vi den varme og ømhet som lengselen efter deres egne småbarn kunde fp til å stråle ut av øinene på dem og legge i deres barkete hender når de lekte med oss. En kaptein kom med et par mann og satte op et lite lysthus i haven, en kom og satte op en huske. [...]
Blandt «assistentene» fra disse første år i London husker jeg især to, senere prost Frette og den senere fattigforstander i Drammen Abraham Folkestad. Disse to hørte liksom til i vår familie, skjønt de ikke bodde hos oss. Vi barn betraktet dem som våre venner, og dette vennskap varte op igjennem alle år. Litt efter litt forstod vi så senere hvad det måtte ha betydd for alle disse sjømenn og unggutter å ha hatt både dem og mine foreldre som et slikt vennskapscentrum når de kom inn i de fryktelige dokkene i London. [...]
Ofte var vi med ved fester for sjømennene, og jeg husker spesielt en aften vi kom hjemover efter en slik fest i 1871. [Vår pike Augusta bar en stor «russemaskin» (samovar), mamma bar en kurv, og vi to, Hans og jeg (Hans var ett år yngre) holdt hverandre i hånden og løp med så godt vi kunde. På et mørkt, fælt sted kom en norsk mann, som jeg syntes var stygg. Han vilde følge oss og ta mamma om livet. Mamma stanset og sa: «Har du småbarn hjemme i Norge?» Han sa ja, og blev så rar. «Så gjør mig den store tjeneste å bære min lille gutt for mig,» sa mamma. «Han er så trett, og vi har vært i kirken og holdt juletrefest for sjømennene.» Han tok Hans på armen og gikk stille med like hjem. Der tok mamma ham inn og lot ham sove på den lille gangen utenfor stuen. Neste morgen fikk vi hilse på ham da han satt og spiste frokost på kjøkkenet. Marie Michelet, Minner og tidsbilleder, 1946, side 27–31.
Når Sjømannskirken ansatte sjømannsprester eller assistenter, fulgte familiene med på kjøpet. Ektefellenes innsats i arbeidet ute på sjømannskirkene var lenge regnet som en gratisressurs. Her har også kirkebarna blitt med ned på havnen for å ønske sjøfolkene velkommen til Kobe. Bildet er tatt i perioden 1954–1964.
Sjømannskirken
Her er den unge sjømannspresten i Durban fotografert sammen med sin familie, trolig en gang i 1960-årene.
Sjømannskirken
De fleste sjøfolkene som ankom Baltimore kjente Kjell Marino Rasmussen, og motsatt. Han var selv gammel sjømann, og konen Astrid traff han på kirkebussen i Baltimore. Noen år sener mønstret han av og ble assistent ved sjømannskirken. Her er ekteparet Rasmussen fotografert foran sjømannskirken i 1984, med sine to døtre, Charlotte og Therese. (Bud & Hilsen nr. 12/1984)
Sjømannskirken
Johan Storjohann var ikke bare Sjømannskirkens grunnlegger, men utgjorde sammen med sin kone Nanna også organisasjonens første utsendinger til London. De kom til verdenshavnen i 1868 og bygde opp arbeidet der helt fra grunnen av. Både Nanna og barna var involvert i arbeidet blant sjøfolkene, og presteboligen ble raskt et samlingssted for både misjonærer, sjømannsprester og sjøfolk. Fotografiet av ekteparet Storjohann er trolig tatt i London i perioden 1868–1872.
Sjømannskirken/Bergens sjøfartsmuseum
Kirkefamilien i San Pedro viser stolt fram den nye kirkebussen i 1973. Fra venstre: Sjømannsprest Nils Ingvar Nilsen, assistent Einar Gilje, husmor Reidunn Senumstad og vaktmester Håkon Bertheussen med datter Kjersti.
Sjømannskirken
Sjømannsprest Leif Ingvald Frøyens to små barn vokste opp på den karibiske tropeøya Curaçao. Her fotografert i 1969. Fra venstre: Unn Frøyen med yngstemann på armen, sjømannsprest Leif Frøyen med to år gamle Inge, og vaktmesterassistent Einar Taranger.
Sjømannskirken
Hilde Sirnes tok med seg familien til Thailand da hun ble ansatt som sjømannsprest – først i Bangkok og deretter i Pattaya. Her er familien samlet ved inngangen til samlingsstedet for Sjømannskirkens tidlige drift i Pattaya i 2004.
Sjømannskirken
Dette bildet er tatt julaften 1962 i Melbourne havn. Hele kirkefamilien gjør seg klar for å gå om bord med julegaver, julehefter og noe godt å bite i til sjøfolkene.
Sjømannskirken
Her er den nye sjømannsprestfamilien, familien Valen-Sendstad, fotografert på sin første dag i San Francisco i 2004. Ann-Elise (36), Olav (42), Rebekka (12.5), Rakel (10) og Aksel Magnus (7).
Sjømannskirken
Sjømannsprestens barn var ikke fremmede for sjømannslivet. Her er kirkebarna med på skipsbesøk om bord i skipet «Taru» i Melbourne havn i 1955.
Sjømannskirken/Bergens sjøfartsmuseum
Et glimt fra hverdagslivet på sjømannskirken i Hong Kong en gang i 1960-årene. Kirkefamilien inntar formiddagskaffen utenfor kirkedøren.
Sjømannskirken
Sjømannspresten i Montreals lille sønn, Dag Øverland, var ikke beskjeden da kronprinsparet besøkte sjømannskirken under andre verdenskrig. Her forsøker han å trekke kronprinsesse Märtha med seg ut på gulvet. I bakgrunnen står broren Orm sammen med sine foreldre, sjømannsprest Berge Øverland og Randi Øverland.
Sjømannskirken
Et glimt fra familielivet på sjømannskirken i Le Havre. Sjømannsprest Steinar Rishaugs barn leker i snøen i hagen foran kirken sammen med sin mor, Anne Velle, i 1984–1985.
Steinar Rishaug/Sjømannskirken
Mange av kirkebarna har sterke minner fra julehøytidelighetene ute på sjømannskirkene, julefesten for sjøfolkene var årets høydepunkt. Her pynter Henrik Helenius, hjelpepresten i Buenos Aires, treet til den forestående julehøytid. Tilskuerne er husmor Solveig Haugen og lille Kristen Øgaard, den tre år gamle datteren av sjømannsprest Ole Askvig Øgaard. Bildet er tatt i perioden 1965–1967.
Associated Press/Sjømannskirken
Sjømannspresten og assistenten på tropeøya Aruba fotografert sammen med sin familie, trolig en gang i 1970-årene.
Sjømannskirken
Sjømannsprest i New Orleans, Olav Brandt, fotografert sammen med sin kone, Emma Louise Midtbø, deres to sønner, og sjømannsprestefruen fra Mobile, Randi Bonnevie Svendsen, i 1947.
Sjømannskirken/Bergens sjøfartsmuseum
Sjømannsprest på Curaçao, Sigurd Arthur Wahl Sande, fotografert sammen med sin familie og assistenten på kirketrappen i tidsrommet 1971–1975.
Sjømannskirken
Kilder