24-timers beredskapstelefon (+47 951 19 181)
- Beredskapsvakten bidrar med rådgivning/støtte angående psykososiale tiltak i en aktuell hendelse.
- Betjenes av Sjømannskirkens hovedkontor.
- Responstid: Beredskapsvakten er tilgjengelig så sant ikke telefonen allerede er opptatt. Da legges igjen beskjed og vakten ringer tilbake til deg.
- Beredskapsvakten benytter Sjømannskirkens nettverk. En akutt hendelse blir prioritert i Sjømannskirken.
Bistand i oppfølgingsarbeid
Sjømannskirken kan, etter nærmere avtale gjennom beredskapstelefonen, bistå selskapet med oppfølgingsarbeid der det er ønskelig.
- Normalt vil Sjømannskirken sende en eller flere personer fra nærmeste Sjømannskirke eller andre tilgjengelige medarbeidere fra Sjømannskirken.
- Sjømannskirken vil kunne benytte sine lokale kontakter ved oppfølging av ansatte med ulik kulturell og religiøs bakgrunn.
- Sjømannskirken har avtale med UD om koordinering av hverandres ressurser.
- Den praktiske gjennomføringen av oppfølgingen avtales med beredskapsvakten.
Nødnummer-APP for mobilen
- Viser tilgjengelig nødnummer i det landet man oppholder seg.
- Kan lastes gratis ned for iPhone, Android og Windows.
- Her er samlet forsikringsopplysninger, min posisjon, nærmeste Sjømannskirke og utenriksstasjonene, sperring av bankkort, UD’s operative senter og andre kontakter.
- Engelskspråklig utgave hvis telefonens operativspråk ikke er norsk.
Støtte for kriseledelsen i psykososial oppfølging
- Sjømannskirken er en faglig ressurs når det gjelder rådgivning inn i selskapets stab.
- Selv om avtalen har fokus på utlandet kan Sjømannskirken også gi råd ved hendelser i Norge, som f. eks minnemarkering eller ved evaluering etter en hendelse.
Kriseomsorg
Kriseomsorg og hjelp til bearbeiding av hendelsen for enkeltpersoner, kolleger og pårørende.
- Gjennomføres i samarbeid med den lokale leder i selskapet eller på skipet.
- Samtalegjennomgang av hendelsen i grupper eller med enkeltpersoner.
- Ta imot og følge pårørende til ulykkesstedet og være støttende gjennom nærvær/samtale.
Besøk på sykehus
- Når Sjømannskirken får informasjon om sykehusinnleggelse kan en medarbeider fra Sjømannskirken gå på sykebesøk.
- Sjømannskirken kan ha kontakt med sykehus og være behjelpelig med oversettelse og annen praktisk bistand.
Legge til rette for markering eller minnestund
- Gjennomføring av ritualer som kan være en viktig del av sorgbearbeidingen.
- Minnestund hvor de involverte og kolleger samles.
Ressurs i forbindelse med pårørende- og telefonsenter
- Rådgivning ved opprettelse og gjennomføring av telefon- og pårørendesenter.
- Tilstedeværelse etter nærmere avtale.
- Særlig støtte i forhold til de som betjener senteret.
Rådgivning ved utarbeidelse av beredskapsplaner
- Sjømannskirken kan benyttes som rådgiver ved utarbeidelse av planer for pårørendeomsorg og det psykososiale oppfølgingsarbeidet.
Fagseminar
Sjømannskirkens fagseminar innen beredskap og kriseomsorg.
- Inkludert i avtalen er Sjømannskirkens årlige fagseminar ulike steder i Norge.
- Nettverksbygging med selskaper fra ulike næringer hvor en har felles beredskapsfokus.
For alle ansatte
Sjømannskirkens beredskap er tilgjengelig for alle ansatte, uavhengig av kulturell
bakgrunn eller livssyn.
- Sjømannskirkens kompetanse på religion og kulturforståelse er viktige elementer i en globalisert verden.
- Alle ansatte i selskapet er en del av oppfølgingen, uansett nasjonalitet.
- Sjømannskirkens beredskap er en omsorgstjeneste hvor den enkelte møtes i respekt for sitt livssyn.
Gjelder også fritidsreiser
- Beredskapsavtalen gjelder for all reising i utlandet, også fritidsreiser.
- Avtalen gjelder for alle ansatte i selskapet inkl. familie som er på reise eller er borte fra sitt hjem.